16-åring bakom ratten
Trafis förslag är värt att utreda men säkerheten får man inte pruta på.
Trafiksäkerhetsverket Trafi föreslår att 16-åringar ska få köra bil. Förslaget innehåller vissa begränsningar.
Förslaget går ut på att 16-åringar kunde få köra bil som en del av förarutbildningen, men få det egentliga körkortet först då de fyllt 18 år. Begränsningarna är bland annat att man inte får ha jämnåriga passagerare i bilen och inte köra nattetid på veckosluten. För att få börja övningsköra måste man avlägga ett teoriprov och få körundervisning. Övningskörningen skulle utvärderas under tvåårsperioden.
En hastighetsbegränsning på 80 kilometer i timmen finns också med i förslaget. Ännu på 1980-talet skulle nya förare ha en 80-lapp i bilens bakruta i ett år, som en signal till medtrafikanterna om att en ny förare är ute i trafiken.
Övningskörningen skulle också övervakas; för att få veta om den unga har varit med om några farliga situationer kunde man installera ett kontrollinstrument.
Trafis resonemang bygger på att de flesta 16–17-åringar är tillräckligt mogna för att köra bil. Redan nu kör de efter en rätt kort utbildning moped, mopedbil, traktor och lätt motorcykel.
Det är säkert så att de flesta 16–17-åringar klarar av att köra bil på ett ansvarsfullt sätt. Positivt med Trafis förslag är att mopedbilarna antagligen skulle försvinna ur trafiken och ersättas av personbilar som är säkrare. En mopedbil går visserligen långsammare än en vanlig bil men olycksrisken för en förare i mopedbil är större än i en personbil.
Ett argument för att ge 16-åringar möjlighet att köra bil är att de som bor avsides, där kollektivtrafiken inte är så utbyggd, lättare kan ta sig till skolan eller hobbyer. De skulle bli självständigare. I det här sammanhanget klingar kravet på att inte skjutsa jämnåriga illa. Ingen gynnas av att äldre syskon inte kan ta sitt yngre syskon med i bilen eller att två från samma by kör efter varandra med varsin bil till skolan.
Trafis förslag, som ska ses som ett diskussionsunderlag, har fått ett ljumt mottagande.
Bilskoleförbundets ordförande Jarmo Jokilampi befarar att antalet unga som dör i trafiken ökar. Han godkänner inte att antalet obligatoriska undervisningstimmar minskar. Ökade undervisningstimmar har gett färre allvarliga olyckor med unga inblandade.
Också Trafikverket lyfter fram riskerna med unga i trafiken. Vd Anna-Liisa Tarvainen påpekar också att man utvecklas mycket mellan 16 och 18 år.
Polisstyrelsen betecknar förslaget som intressant men konstaterar likaså att det skulle medföra flera olyckor. Övervakningen skulle också ställa nya krav.
För att förslaget ska kunna genomföras behövs lagändringar. Inom EU har utgångspunkten varit att körkort inte kan ges till personer under 17 år. Men eftersom Trafis förslag bygger på att det inte är det egentliga körkortet man får utan lov för att övningsköra borde det inte vara något hinder.
Tanken att låta 16-åringar köra bil är inte ny. Trafis förslag är värt att granskas noggrant. I granskningen måste man väga in olika risker. Det är ändå lätt att hålla med Bilskoleförbundet att det behövs tillräckligt mycket undervisning innan man sätter sig bakom ratten vare sig man är 16 eller 18 år. Ett nytt system kräver också nya regler för övervakning, inom rimliga gränser. Kan de här bitarna falla på plats är det inte omöjligt att vi får unga ansvarsfulla förare i trafiken.