Tåg till Sjundeå, men inte längre
HRT i stället för VR till Sjundeå, men tågen fortsätter inte till Ingå och Karis.
Chanserna att fortsätta lokaltågstrafiken mellan Sjundeå och Helsingfors ökade då styrelsen för Helsingforsregionens trafik HRT gav grönt ljus för förhandlingar om en modell där HRT ersätter de indragna Y-tågen mellan Helsingfors och Kyrkslätt, och låter ett antal turer fortsätta till Sjundeå.
Under försökstiden, som inleds när Y-tågen försvinner i mars nästa år och pågår hela år 2017, utreds det också om Sjundeå kan eller vill ansluta sig till HRT.
Om det blir verklighet knyts Sjundeå tätare till huvudstadsregionen.
Enligt de preliminära planerna handlar den ersättande trafiken om sammanlagt åtta turer, två på morgonen och två på eftermiddagen i bägge riktningarna på vardagarna. Tidtabellen inriktas på arbetspendling, till skillnad från den nuvarande trafiken skulle den inte betjäna dem som behöver färdas på dagtid eller på veckoslut.
Med glesare tidtabell är det svårt att komma upp till dagens passagerarmängder, enligt VR används Sjundeå station av cirka 260 passagerare per dag.
Sjundeå är redo att betala för trafiken, men kommundirektör Juha-Pekka Isotupa vill att staten bidrar till kostnaderna. Trafikminister Anne Berner, C, sade när hon meddelade om beslutet att staten slutar handla upp Y-tågstrafiken att alla blir nöjda med alternativen, och att de dessutom blir billigare.
Om Sjundeå nu kan komma överens med den i dagens läge enda tänkbara spårvägsaktören är det inte mer än rimligt att staten för sin del underlättar lösningen genom ekonomiskt stöd.
Den indragna Y-tågstrafiken berör också Ingå och Raseborg. De är inte intresserade av Sjundeås modell i det här skedet. Ingå vill samarbeta med HRT om ökad busstrafik, och Raseborg vill förhandla på bredare bas.
Raseborg är så till vida i ett bättre läge att fjärrtågstrafiken mellan Helsingfors och Åbo fortsätter. Men det är dyrare att åka fjärrtåg än lokaltåg, och i ett framtidsstrategiskt perspektiv bör Raseborg motarbeta varje utglesning av trafiken på kustbanan.
Därför är det också i Raseborgs intresse att arbeta för en ersättare för Y-tågen ända till Karis.