• Första sidan
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • Familj
  • Skriv insändare
  • Tipsa oss!
  • Kortet.fi
  • Mainosta
  • Jobba på VN
Hem
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner
    • Webbfrågan

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    John-Erik Jansén
    John-Erik Jansén
    Näringslivet i Västnyland gagnas inte av att kustbanan klassas ned.

    ESA eller kustbanan?

    Publicerad: 22.10.2015 20.10

    Ämnesord

    • Trafik
    • Västnyland
    • Lojo
    • kustbanan
    • ESA-banan

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Lobbningen för det som oegentligt kallas "entimmeståget" (tunnin juna) mellan Åbo och Helsingfors går stadigt vidare.

    Något "entimmeståg" handlar det ju inte om, tvåmiljarderssatsningen på en ny bana mellan Salo, Lojo och Esbo (ESA) förkortar resetiden från två timmar till mellan en och en kvart och en och en halv timme.
    Om den nya banan blir verklighet skulle förbindelserna mellan Västnyland och Åbo- respektive Helsingforsregionerna gå via Lojo och inte längre via Karis.

    Västra Nylands handelskammare vill nu att medlemmarna svarar på Trafikverkets enkät där man undersöker vilken effekt ESA-banan kunde få för regionens näringsliv. Enkäten kommenteras på nyhetssidorna av handelskammarens vd Eero Hettula.
    Hans position är litet kluven eftersom handelskammaren representerar både Lojoregionen och Västnyland. Lojo vill självklart ha en snabb järnvägsförbindelse både västerut och österut.
    Men näringslivet i Västnyland gagnas inte av att kustbanan klassas ned, lika litet som man har någon nytta av VR:s planerade snabba tågturer som inte stannar i Karis.

    I princip har Eero Hettula rätt i att en utveckling som gagnar Lojo också är bra för Raseborgsregionen, och vice versa. Järnvägsförbindelserna är det viktigaste undantaget från den regeln.
    Här är status quo det bästa för Västnyland, medan ESA-banan som Lojo stöder skulle innebära en allvarlig försämring av kommunikationerna på de orter som nu har kustbanan som en logistisk ryggrad.
    Däremot skulle en bansträckning som förbinder Lojo med Esbo entydigt stärka Lojoregionen utan några allvarliga konsekvenser för Västnyland.

    Handelskammardirektören vädrar också farhågor om landsvägstrafiken. Han befarar att hastigheterna kan sänkas på stamväg 51. Enligt honom beror det på att trafikmängderna inte är tillräckligt stora för att motivera planskilda lösningar, och därför är sänkt hastighet det enda sättet att öka trafiksäkerheten.
    Det är beklämmande ifall han har rätt i sin förmodan. Sänkt hastighet är ett sämre alternativ än att bygga bort de farligaste vägsträckningarna.
    Inte ska det väl behövas en ny våg av dödsolyckor på stamväg 51 innan de länge planerade förbättringarna blir verklighet? 

    Ekenäs torg

    17.1.2016 10.57 17.1.2016
    På sista tåget från kejsardömet
    HISTORIA
    premium Eric Lindén, 19, åkte sommaren 1917 i väg på en expedition till Sibirien för att leta guld. Länge hade han tystnadsplikt om resan, som var en affärshemlighet.
    Sylvia Bjon
    13.1.2016 08.22 13.1.2016
    Smycken designas med app
    Nyheter
    premium En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
    Kristoffer Nöjd
    31.12.2015 10.00 31.12.2015
    Bybor av det prisade slaget
    Lokalt
    » Det är gott att leva i Svartå och Pojo. Det tycker årets bybor som andas optimism trots vissa orosmoln vid horisonten.
    Agneta Sjöblom
    3.1.2016 15.58 3.1.2016
    Med Magnus mot sälen
    Lokalt
    premium Trålarhamnen som en gång var fylld av fiskefartyg gapar tom. Den EU-finansierade fiskehamnen i Hangöby används knappt alls. I Hangö finns bara en handfull yrkesfiskare kvar. Magnus Ekström är så gott som ensam om att fiska aktivt. Men än finns det hopp för näringen.
    Kristoffer Nöjd
    23.12.2015 07.00 23.12.2015
    Nu lämnar fiskare Blomqvist torget
    Nyheter
    premium På lördagen fyllde Hasse Blomqvist 68 år. Han inledde dagen med det han gjort i drygt 40 år, nämligen att sälja fisk på torget. Till jul går han i pension.
    Eva Hagman
    10.12.2015 09.57 10.12.2015
    Novia hade charmoffensiv i Raseborg
    Nyheter
    premium Se video där studerande belastar en bro.
    Eva Hagman
    Västra Nyland
    vastranyland.fi

    Kontakta Västra Nyland:

    Redaktion: 019-222822
    Annonser: 019-222888
    Kundtjänst: 019-222866
    pren.vn@ksfmedia.fi

    Besöksadress: Genvägen 4
    Postadress: PB 26, 10601 Ekenäs

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen-Hangon lehti.
    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för Västra Nyland: Marina Holmberg
    Kontakta redaktionen:
    E-post: vnred@vastranyland.fi
    Ring nyhetschefen: 019-222822