ESA eller kustbanan?
Lobbningen för det som oegentligt kallas "entimmeståget" (tunnin juna) mellan Åbo och Helsingfors går stadigt vidare.
Något "entimmeståg" handlar det ju inte om, tvåmiljarderssatsningen på en ny bana mellan Salo, Lojo och Esbo (ESA) förkortar resetiden från två timmar till mellan en och en kvart och en och en halv timme.
Om den nya banan blir verklighet skulle förbindelserna mellan Västnyland och Åbo- respektive Helsingforsregionerna gå via Lojo och inte längre via Karis.
Västra Nylands handelskammare vill nu att medlemmarna svarar på Trafikverkets enkät där man undersöker vilken effekt ESA-banan kunde få för regionens näringsliv. Enkäten kommenteras på nyhetssidorna av handelskammarens vd Eero Hettula.
Hans position är litet kluven eftersom handelskammaren representerar både Lojoregionen och Västnyland. Lojo vill självklart ha en snabb järnvägsförbindelse både västerut och österut.
Men näringslivet i Västnyland gagnas inte av att kustbanan klassas ned, lika litet som man har någon nytta av VR:s planerade snabba tågturer som inte stannar i Karis.
I princip har Eero Hettula rätt i att en utveckling som gagnar Lojo också är bra för Raseborgsregionen, och vice versa. Järnvägsförbindelserna är det viktigaste undantaget från den regeln.
Här är status quo det bästa för Västnyland, medan ESA-banan som Lojo stöder skulle innebära en allvarlig försämring av kommunikationerna på de orter som nu har kustbanan som en logistisk ryggrad.
Däremot skulle en bansträckning som förbinder Lojo med Esbo entydigt stärka Lojoregionen utan några allvarliga konsekvenser för Västnyland.
Handelskammardirektören vädrar också farhågor om landsvägstrafiken. Han befarar att hastigheterna kan sänkas på stamväg 51. Enligt honom beror det på att trafikmängderna inte är tillräckligt stora för att motivera planskilda lösningar, och därför är sänkt hastighet det enda sättet att öka trafiksäkerheten.
Det är beklämmande ifall han har rätt i sin förmodan. Sänkt hastighet är ett sämre alternativ än att bygga bort de farligaste vägsträckningarna.
Inte ska det väl behövas en ny våg av dödsolyckor på stamväg 51 innan de länge planerade förbättringarna blir verklighet?