Inte bara en siffra
Sporrande diskussioner kan ge bättre betyg.
Nästa år tas en ny läroplan i bruk i grundskolan. I den nya läroplanen finns några förändringar som gäller bedömningen av elevernas prestationer. I planen betonas en kontinuerlig bedömning, som en naturlig del av skolvardagen. Syftet med bedömningen är att handleda och sporra eleven i studierna.
Enligt lagen ska elevernas prestation bedömas, i årskurs 1–7 verbalt eller med siffror eller en kombination, från med årskurs 8 ska betyg ges med siffror i alla ämnen.
Barnombudsmannen Tuomas Kurttila föreslog nyligen för Utbildningsstyrelsen att man gör en utredning om bedömningen av konst- och färdighetsämnen. Han anser att man i musik, bildkonst, handarbete, gymnastik och huslig ekonomi kunde ha verbal bedömning.
Hans argument bygger på att eleverna i de här ämnena borde få fokusera mer på glädje och kreativitet och i gymnastik bli uppmuntrade att röra på sig.
Han har fått medhåll från pedagoger, som bland annat säger att självförtroendet lider om en elev gång på gång får ett svagt betyg. Man påpekar också att kreativiteten lider.
Argumenten mot att slopa sifferbetyg i vissa ämnen är att en del elever som inte når goda resultat i läsämnen eller matematik har goda kunskaper i konstämnen. Signalen till samhället blir att de ämnena inte är viktiga.
På något sätt måste kunskaper och färdigheter mätas och bedömas. Ännu verkar inte Finland vara moget att slopa sifferbetygen. Att frångå sifferbetyg skulle medföra att antagningsgrunderna till andra stadiet också förändras.
Då måste man i stället ta fasta på det som står i läroplanen och föra en kontinuerlig dialog med eleverna. Lika viktigt är också att klargöra vad som krävs i de olika ämnena för att få ett visst betyg. Det kan fungera som en sporre för den enskilda eleven att förkovra sig enligt sin egen nivå och på så sätt ge ökat självförtroende.