Starkt stöd för Y-tågen
Y-tågen behövs, det handlar inte om att "ropa efter service".
Över 11 300 namn fanns på listorna som representanter för Västnyland hade med sig när de i går träffade kommunikationsminister Anne Berner (C) för att försvara den hotade Y-tågstrafiken.
Ministern lyssnade, men gav inget hopp om att indragningsbeslutet kunde tas tillbaka.
Planerna att lägga ned lokaltågstrafiken mellan Helsingfors och Karis har väckt ett brett motstånd. För en vecka sedan tog ett antal riksdagsledamöter en morgontur med Y-tåget till Helsingfors. De fick närkontakt med upprörda resenärer som samstämmigt intygade att indragningen är en stor förlust för hela regionen.
Några hållbara motiveringar för att skära av den här livsnerven har inte kommit fram. Ministern lät tidigare förstå att det enbart handlar om ekonomi, och hon har också sagt att den slopade tågförbindelsen ger utrymme för ersättande busstrafik. Men bussbolag som kör mellan Västnyland och Helsingfors ser ingen lönsamhet i de planerna.
I Sjundeå häpnar man över regeringsrådet Mikael Nybergs uttalande i Helsingin Sanomat. Han sade att de som flyttar till Sjundeå drömmer om att bo i villa, och att drömmarna har ett pris. Det är långt mellan Sjundeå och Helsingfors, det kan inte vara så att man först flyttar och sedan börjar ropa efter service, sade regeringsrådet.
Men Sjundeå "ropar inte efter service".
Kommunen har gjort precis som staten vill och planerat bostäder vid järnvägsstationen för att invånarna ska kunna utnyttja miljövänlig kollektivtrafik. Nu hotas förutsättningarna för hållbart samhällsbyggande. Så kortsiktigt får statsmakten inte agera.
Trafiken upphör i vår. Tiden är kort för att köra i gång ett ersättande trafiksystem, vare sig det handlar om att förlänga lokaltågslinjer som nu stannar i Kyrkslätt eller förmå VR-bolaget att låta några fjärrtågsturer mellan Åbo och Helsingfors stanna på flera ställen mellan Karis och Helsingfors.
Det alternativet går i och för sig stick i stäv med VR:s mål att förkorta restiden på kustbanan.