Hangö fogar sig inte
Hangö stad höjer rösten i diskussionen om postlådornas placering. Står postlagen över byggnadslagen?
Posten, eller som inrättningen själv vill heta, Posti, har ensidigt bestämt att postlådorna på småhusområden ska flyttas om och placeras i grupper.
Åtgärden har genomförts på en del orter, men den ska gälla hela landet, cirka 70 000 hushåll berörs. Just nu drabbas Hangö.
Postens besked till invånarna är korthugget: Flytta lådan senast 12 juli, annars får ni hämta er post och era tidningar på "det verksamhetsställe som bestäms enligt er adress." Inte ens ett litet "vi beklagar olägenheterna".
Förändringen, försämringen, gäller också morgonutdelningen av tidningar. I ett skede ville Posten få det till att det i själva verket var Helsingin Sanomat som låg bakom hela manövern.
Så var det inte, HS har däremot meddelat att man fogar sig i planerna.
Detsamma gäller KSF Media, Posten har meddelat om förändringen, och det finns inget utrymme för förhandlingar, sade KSF Medias privatmarknadschef Christoffer Lundén för en vecka sedan.
Nu vill Hangö reda ut om postlagen, som Posten hänvisar till, går före markanvändnings- och byggnadslagen som säger att staden får bestämma om konstruktioner som till exempel påverkar plogningen.
Stadsstyrelsen vill skjuta fram postlådsflytten tills man har hunnit förhandla om problematiska placeringar.
Posten förbättrar lönsamheten genom att försämra servicen, trots att det skadar företagets kärnverksamhet. Posten agerar inte som ett serviceföretag utan som en myndighet som självklart kan köra över företagskunderna, kommunen och invånarna.
Den sänkta servicenivån slår hårt mot dem som inte har något alternativ till att köpa postens utdelningstjänster.
Posten utmanas hela tiden, många stora nätkedjor använder andra distributionskanaler.
Hanteringen av postlådsflytten i Hangö visar att företaget åtminstone inte tänker konkurrera med god service och lyhördhet gentemot kunderna och deras intressen.
Det låter som en väldigt föråldrad, och inte särskilt framsynt, affärsstrategi.