Knappt för köpcentrum
Sanningens minut inträffade en stund efter midnatt. Då antog Raseborgsfullmäktige planen för handelscentret i Norra hamnen.
Ett av de mest omstridda projekten i Raseborg på många år godkändes med knapp majoritet, 22 röster mot 19.
Ett liknande projekt är aktuellt vid västra åstranden i Borgå.
När fullmäktigebeslutet får laga kraft ger det klartecken för handelscentret, men redan i höstas inleddes marknadsföringen av det angränsande bostadskomplexet som uppförs av samma byggare, Mäenpää rakennus. Marknadsföringen av lägenheterna är i full gång.
Mäenpää fick från början rätt att förverkliga den ursprungliga planen för Norra hamnen där byggnadsrätten för affärsverksamhet var betydligt mindre.
Men staden gick snabbt med på att utvidga affärsverksamheten betydligt, så att den möjliggör en stormarknad av Citymarketstorlek och dessutom andra handelsenheter.
Kritikerna har varit synliga i debatten, förespråkarna har hållit låg profil. Samma mönster gick igen i fullmäktigediskussionen.
Ett centralt argument för förespråkarna är att Raseborg med sin risiga ekonomi inte ska säga nej till investeringar.
Kritiken följde två huvudlinjer. Den ena handlar om att köpkraften inte räcker till för de stora nya enheterna. Nyetableringen antas också hota de mindre affärerna och leda till en utarmning av Ekenäs centrum.
Den andra linjen gäller konsekvenserna för hela hamnområdet. Affärsbyggnaden med en tunnel för järnvägstrafiken till Hangö och parkeringshuset för femhundra bilar förändrar stadsbilden och närmiljön för gott. Många som i princip välkomnar en stormarknad vill inte ha den i hamnen. Också trafikströmmarna, med stora varubilar, väcker frågor.
Borgåplanerna innefattar en Citymarket, hotell och bostäder på den västra åstranden. Företagarna är kritiska och veteranpolitikern Kaj Bärlund talar om en kulturskandal som hotar en av Finlands viktigaste miljöer. Också i Borgå anser kritikerna att en etablering av det här slaget för gott förstör möjligheterna att utnyttja en unik strandmiljö.
För bara ett par veckor sedan meddelade Kesko om en radikalt förändrad strategi som ett svar på krisen inom detaljhandeln. Kesko förnyar sin livsmedelshandel, förändringen är störst i flaggskeppsenheten Citymarket där man planerar att ta in samarbetsföretag som tar hand om bruksvarorna.
Den nya strategin påverkar planerna för både Borgå och Raseborg.
Att ta in samarbetsföretag betyder bland annat att också de måste vara övertygade om att projektet är ekonomiskt realistiskt. Tidigare har Kesko ensamt stått för kalkylerna.
Kesko utgår från de lokala förhållandena och behoven, samtidigt slipas konkurrenskraften med sikte på ökade marknadsandelar.
I Ekenäs har K-kedjan redan två livsmedelsbutiker av Supermarketklass på bara någon kilometers avstånd från varandra. Ger den nya strategin dessutom utrymme för en Citymarket i samma område?
Nu har planen fått grönt ljus och då gäller det för Mäenpää rakennus att komma med svaren på alla frågor.
Staden måste kräva hållbara utredningar om finansieringen, beloppet 80 miljoner euro för hela projektet har nämnts. Samtidigt måste byggaren presentera tillräckligt många trovärdiga medaktörer, viktigast är livsmedelsenheten som fungerar som ankare för de övriga.
Fullmäktige lade ansvaret för att utveckla en av Raseborgs känsligaste miljöer på Mäenpää rakennus.
Det är de som måste upp till bevis för att övertyga kritikerna om att det här inte bara är en god lösning, utan den allra bästa.
Samma premisser gäller i Borgå, ifall planerna för åstranden kommer så långt.