Sipiläs första krishanteringsprov
Centern ställdes inför sin första mediekris i valrörelsen. Hanteringen var fumlig.
Under måndagen spreds uppgiften att Centern i sitt valprogram kräver att mellanölet tas bort från butikerna.
De andra partierna tog genast avstånd från kravet, det var nästan som om Centerns rivaler hade väntat på chansen att profilera sig gentemot gallupledaren.
I går snabbinkallade partiordföranden Juha Sipilä till en presskonferens där han gav nya uppgifter.
Mellanölskravet finns inte i valprogrammet, det hör till bakgrundsmaterialet om alkoholpolitiken. När förbudet gick på remiss till Centermedlemmarna fick det massiv kritik och ströks från åtgärdsbatteriet.
Varför gav man inte de här uppgifterna redan på måndagen? Och varför sade partisekreteraren Timo Laaninen att mellanölsförbudet kommer upp i eventuella regeringsförhandlingar?
Mellanölsförbudet ställde Centern inför den första riktiga mediekrisen sedan gallupuppgången tog fart. Krishanteringen visade sig vara fumlande och långsam.
När Juha Sipilä sade att han var förvånad över den uppmärksamhet frågan väckte var hans politiska antenn nog inte rätt kalibrerad. Ett mellanölsförbud är just den sortens konkreta och symboliskt laddade fråga som väcker debatten.
Velandet om förbud eller inte väcker dessutom frågan om Centern låter bli att driva på en åtgärd som man ändå tror kan minska alkoholskadorna när den ser ut att hota partiets popularitet.
Men ett mellanölsförbud hade inte gått ihop med en av Centerns kungstankar i valet, att minska onödig byråkrati och krångliga tillståndsförfaranden. Det målet är svårt att förena med nya restriktioner inom detaljhandeln, där mellanölet har funnits i 46 år.
En och annan nyfrälst Centervän muttrade kanske redan om förmynderi, och sneglade mot sitt gamla parti.