• Första sidan
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • Familj
  • Skriv insändare
  • Tipsa oss!
  • Kortet.fi
  • Mainosta
  • Jobba på VN
Hem
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner
    • Webbfrågan

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Tommy Westerlund
    Tommy Westerlund
    Bilparken förnyas endast genom billigare bilar

    Våra gamla och dyra bilar

    Publicerad: 20.12.2014 05.30

    Ämnesord

    • Ekonomi
    • Handel
    • Trafik och vägar
    • bilar
    • bilskatt

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Bilpriser och bilskatt upprör känslor och är ett kärt debattämne i vårt land. En stor orsak till detta är att vi i vårt land på grund av en hög bilskatt tvingas betala mer för nya bilar än man gör i de flesta andra EU-länder. Samtidigt har vi en av Europas äldsta bilparker.
    Just nu rör det på sig på flera plan. En sänkning av bilskatten diskuteras, nya EU-regler är aktuella och ett experiment med en skrotningspremie införs i sommar.
    Huvudmålsättningen med experimentet med en skrotningspremie är att bilparken ska förnyas för att få säkrare och miljövänligare bilar. Samma fördelar poängteras också bland dem som talar för en sänkt bilskatt

    Från den 1 juli nästa år, ett halvt år framåt, erbjuds den som köper en ny bil 1 500 euro i skrotningspremie för sin minst 10 år gamla bil, oberoende av skicket. Staten betalar två tredjedelar, bilföretaget en tredjedel. Kravet är att den nya bilen har ett koldioxidutsläpp på högst 120 gram/km.
    Ingen stor rusning är att vänta. Det finns knappast så många som på grund av en morot på 1 500 euro väljer att köpa en ny bil i stället för en lätt begagnad. I samma ögonblick man kör ut från bilaffären med den nya bilen har den redan sjunkit med mer än 1 500 euro i värde.
    Nyttan och effekten av det här experimentet skulle vara betydligt större om kravet för att få en skrotningspeng inte vore en ny bil utan exempelvis en högst fem år gammal bil med ett koldioxidutsläpp på högst 135 gram/km. De positiva effekterna skulle vara desamma då även de här affärerna skulle innebära att den nyinköpta bilen har klart högre trafiksäkerhet och mindre utsläpp än den som fördes till skrotning.

    Miljöbelastningen minskas säkert effektivast genom satsningar på alternativa bränslen och genom märkbara statliga subventioner för elbilar, såsom i bland annat Norge där det redan rullar tiotusentals elbilar på vägarna. I Finland kan elbilarna räknas i några hundratal.
    Förnyelsen av hela bilparken sker säkert effektivast om bilskatten och därigenom priset på nya bilar sänks märkbart. Det ger också lägre priser på begagnade bilar, som gör det möjligt för de som har äldre bilar att byta upp sig.

    Sannfinländarna har i god tid inför riksdagsvalet flaggat för att bilskatten ska slopas helt under nästa valperiod. Partiet talar för att det ska ske i etapper, men det skulle antagligen leda till att människor skjuter upp sina bilköp tills skatten ligger på noll.
    Finansminister Antti Rinne (SDP) ifrågasatte genast realismen i vallöftet och undrade var den miljard ska tas som staten förlorar. Det frågar också många andra, även om det inte skulle bli en nettoförlust på en miljard. Den ökade trafiksäkerheten, den ökade bilförsäljningen och minskade belastningen på miljön har givetvis också ett värde.

    Det är också möjligt att en sänkt bilskatt påskyndas av EU. Kommissionen har föreslagit att det ska bli möjligt att registrera sin bil i vilket medlemsland som helst där den köps och att ingen nyregistrering och beskattning då sker i hemlandet. Det skulle leda till att folk inhandlar och registrerar sina bilar i länder där de är billigare.
    Det innebär att handeln i Finland med sina dyra bilar skulle mattas av om inte bilskatten sänkts. Finländska myndigheter tror sig i alla fall ha lösningar i bakfickan för att trots allt kunna driva in bilskatt.
    Hur det blir är ännu öppet, men att bita sig fast vid en hög bilskatt så länge det bara är möjligt är inte nödvändigtvis det totalekonomiskt bästa för landet.

    Om bilskatten sänks, oberoende av om det sker på frivillig väg eller som en följd av nya EU-regler, kommer staten att tvingas fylla igen det hål som uppstår på intäktssidan. Antagligen skulle det ske genom att mer än tidigare beskatta bruket av bil. Ju mer man kör, desto högre skatt eller avgift.
    Den modellen blir i så fall också föremål för en livlig debatt. Det är en rejäl utmaning att få till stånd ett system som upplevs som rättvist av och för alla. Bland annat måste en sådan lösning beakta människors olika behov av bil utgående från var de bor och arbetar.

     

    Den här ledaren ingår i dag i Västra Nyland och Hufvudstadsbladet. Det utvidgade samarbetet mellan KSF Medias tidningar innebär i framtiden delvis gemensamma ledare i HBL, VN och Östnyland.

    Ekenäs torg

    17.1.2016 10.57 17.1.2016
    På sista tåget från kejsardömet
    HISTORIA
    premium Eric Lindén, 19, åkte sommaren 1917 i väg på en expedition till Sibirien för att leta guld. Länge hade han tystnadsplikt om resan, som var en affärshemlighet.
    Sylvia Bjon
    13.1.2016 08.22 13.1.2016
    Smycken designas med app
    Nyheter
    premium En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
    Kristoffer Nöjd
    31.12.2015 10.00 31.12.2015
    Bybor av det prisade slaget
    Lokalt
    » Det är gott att leva i Svartå och Pojo. Det tycker årets bybor som andas optimism trots vissa orosmoln vid horisonten.
    Agneta Sjöblom
    3.1.2016 15.58 3.1.2016
    Med Magnus mot sälen
    Lokalt
    premium Trålarhamnen som en gång var fylld av fiskefartyg gapar tom. Den EU-finansierade fiskehamnen i Hangöby används knappt alls. I Hangö finns bara en handfull yrkesfiskare kvar. Magnus Ekström är så gott som ensam om att fiska aktivt. Men än finns det hopp för näringen.
    Kristoffer Nöjd
    23.12.2015 07.00 23.12.2015
    Nu lämnar fiskare Blomqvist torget
    Nyheter
    premium På lördagen fyllde Hasse Blomqvist 68 år. Han inledde dagen med det han gjort i drygt 40 år, nämligen att sälja fisk på torget. Till jul går han i pension.
    Eva Hagman
    10.12.2015 09.57 10.12.2015
    Novia hade charmoffensiv i Raseborg
    Nyheter
    premium Se video där studerande belastar en bro.
    Eva Hagman
    Västra Nyland
    vastranyland.fi

    Kontakta Västra Nyland:

    Redaktion: 019-222822
    Annonser: 019-222888
    Kundtjänst: 019-222866
    pren.vn@ksfmedia.fi

    Besöksadress: Genvägen 4
    Postadress: PB 26, 10601 Ekenäs

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen-Hangon lehti.
    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för Västra Nyland: Marina Holmberg
    Kontakta redaktionen:
    E-post: vnred@vastranyland.fi
    Ring nyhetschefen: 019-222822