Tågresenärer vind för våg
Tisdagen var en mörk dag för VR. Extra mörkt blev det för de passagerare som fanns ombord på 9-tåget från Åbo till Karis och Helsingfors. Tåget stannade och stod stilla i flera timmar i en tunnel mellan Salo och Karis.
Trafikverket utför banarbeten på Kustbanan hela oktober och specialarrangemang har vidtagits. Vissa tågturer går inte alls, medan andra ersätts med bussar. Men på tisdagen mångfaldigades problemen efter bland annat fel i kontaktledningar. De första Intercityturerna från Karis till Helsingfors hade redan ersatts med bussar och då tåget fastnade i tunneln växte problemen ytterligare.
Kustbanans trafik befann sig i kaos en stor del av tisdagen. Exempelvis för den som steg på matartåget från Ekenäs till Karis 9.37 bjöds det på följande scener och upplevelser:
Konduktören informerar glatt att problemen är ur världen och tåget vidare från Karis till Helsingfors går i normal ordning 9.58. I Karis möts passagerarna i alla all av en skärm som säger att tåget kommer att avgå först 10.15. Snart förändras avgångstiden till 10.18, men tåget förefaller att vara nära Karis nu redan - fast med facit på hand vet vi att det hela tiden stod stilla i en tunnel.
Döm om passagerarnas förvåning då de ute vid spåret plötsligt får läsa på tavlan att tåget inte alls kommer. Följande tåg avgår 10.58.
Inne på station har kundservice mycket knapphändig information. Blir det ersättande bussar, undrar någon, men får inget svar. Orsaken är att de stackars damerna bakom disken inte har fått någon information som de kan dela med sig.
Det blir ett tåg, men först 11.58 är följande bud. Det kan snappas upp vid disken, men via högtalarna ges ingen information eftersom den sker endast centralt och i "centralen" bryr sig ingen om att sprida någon information till Karis.
En så lång väntan får folk att söka nya lösningar. Passagerarna börjar röra sig bort från stationsområdet då plötsligt ett tåg dyker upp från Åbohållet. Det är enligt konduktören på väg till Helsingfors i något skede. De som inte hann försvinna kan nu kliva ombord. Efter en tid kan färden till Helsingfors äntligen börja.
Returen på kvällen sker inte heller utan problem. 15 minuter efter planerad avgångstid meddelar konduktören, enbart på finska, att allting är klart för avfärd, men lokföraren saknas. Ytterligare 15 minuter senare är han antagligen på plats eftersom tåget sätter sig i rörelse.
Vid ankomsten till Karis informerar samma konduktör, fortsättningsvis endast på finska, att tåget inte går vidare från Karis - de som ska till Åbo och Salo måste kliva av och stiga ombord på en buss.
Utlänningarna sitter lugnt kvar tills finskkunniga medresenärer informerar dem vad de ska göra. VR tar inget ansvar.
Mika Heijari, kommunikationschef på VR Group, påminner att det inte är VR som ansvarar för informationen på stationerna. Det är Trafikverket som ger (och borde ge) information via högtalare och informationsskärmar.
För upprörda och oroliga passagerare spelar det emellertid ingen roll vem som ansvarar för informationen, det viktiga är att den ges, att den kommer snabbt och att den är entydig.
Ifall Trafikverket inte klarar av det bör det ligga i VR:s intresse att det sker förändringar. Det är VR:s kunder som måste få en bättre service och ett sakligt bemötande och då ska VR se till att det sker förbättringar. VR kan inte fly sitt ansvar. Bland annat måste snabba beslut fattas om ersättande bussar eller taxiskjuts då tågen inte går.
Eftersom såväl VR som Trafikverket är statsstyrt måste det finnas ett stort antal förtroendevalda som har skäl att från ägarhåll ruska om de ansvariga inom VR och Trafikverket så att informationen börjar löpa på ett acceptabelt sätt.
Så här dåligt får det inte vara. VR och Trafikverket har minsann haft möjligheter att öva sig och göra förbättringar. Störningarna, av vilka många säkert varit oundvikliga, har genom åren varit så många och täta att åtminstone informationsbiten borde ha fåtts i skick.