Håll LNG i tankarna
I tisdags nåddes vi av två nyheter om nedskärningar inom sjöfarten.
Åborederiet Bore vill koncentrera sig på roro-trafik och säljer därför ut sex torrlastfartyg. Överkapacitet på marknaden uppges som orsak. Samarbetsförhandlingar inleds med 31 i personalen på land, av vilka 19 kan tvingas gå. Förhandlingarna berör också 18 anställda till sjöss. Jobbet upphör även för flera tiotal visstidsanställda ombord på fartygen som säljs.
Också Finnlines meddelade att samarbetsförhandlingar inleds, eftersom fartyget Finnsailor inte längre kommer att vara lönsamt. Maximalt 52 personer kan beröras. Som orsak till nedskärningarna uppges överkapacitet, samt de nya svaveldirektiven som träder i kraft vid årsskiftet.
Redan för flera år sedan höjdes varningens finger för att de strängare direktiven kommer att slå hårt mot många av rederierna. Det konstaterade Olof Widén, vd för intresseorganisationen Rederierna i Finland, i radio Vega Åboland i går.
Widén säger att hösten kommer att bli tuff inom rederibranschen, där många står inför faktum att fartygen inte uppfyller de strängare svavelkrav som börjar gälla på Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen.
Den högsta svavelhalten i bränslet sänks från 1 till 0,1 procent och för att klara av de här nivåerna står fartygsägarna i praktiken inför tre olika alternativ: Att i fartygen börja använda svavelfattig diesel, att installera svaveltvättare (så kallade skrubbrar) eller att övergå till flytande naturgas, LNG (från engelskans liquefied natural gas).
Dieseln är dyrare än tjockoljan som många använder i dag, medan skrubber- och LNG-alternativen innebär dyra investeringar eller nybyggen.
Olof Widén säger att rederierna är tvungna att förnya sitt tonnage, men påpekar att många av dem inte har de resurser som krävs just nu. De senaste åren har varit ekonomiskt tunga.
Han efterlyser mer riskkapital till branschen, men konstaterar samtidigt att sådan finansiering inte riktigt finns för tillfället.
Ändå står det inte stilla. När VN i juli kollade hur rederierna förberett sig inför årsskiftet framgick det att de flesta som trafikerar på Hangö inte suttit med händerna i kors.
Transfennica berättade om sin storinvestering i skrubbrar – ett val som även bland annat Finnlines som nämndes i början av texten gått in för.
Svenska Orient Linien aviserade en övergång till renare bränsle. Wallenius Wilhelmsen som mer sällan anlöpt Hangö hade valt samma alternativ redan tidigare.
United European Car Carriers, till hälften ägt av Wallenius Wilhelmsen och vars båtar regelbundet syns i Hangö, berättade i sin tur att rederiet beställt två nya bilfraktfartyg som drivs med LNG.
Viking Line hör med sin passagerarfärja Grace till föregångarna på Östersjön när det gäller den flytande naturgasen.
Många stävar nu stadigt i kölvattnet, även i Finland.
Gränsbevakningens nya flaggskepp som nyligen togs i tjänst, 96 meter långa Turva, drivs med LNG.
Containership har redan tidigare beställt två gasdrivna fraktfartyg och meddelade för två veckor sedan att ytterligare två nu finns på orderlistan.
"I stället för att kalla de nya miljöbestämmelserna för ett krav, ser vi dem som en stor möjlighet för hållbar tillväxt. Vårt mål är att fördubbla både volymen och omsättningen inom fem sex år", säger vd:n Kari-Pekka Laaksonen.
Rederiet vill forma miljövänligheten till lönande business. Man gör en dygd av nödvändigheten.
Tero Jokilehto som är enhetschef på Kommunikationsministeriet sade tidigare under hösten att de nya svaveldirektiven kan få stora ekonomiska konsekvenser till en början, men att följderna troligen fort dämpas.
Vissa exportföretag har rentav uppgett att deras transportkostnader på sikt kan sjunka en aning, säger Jokilehto.
Nya LNG-terminaler växer fram på olika håll i världen, och några planeras också i Finland. Här finns möjligheter – också i Ingå som fortfarande är ett av alternativen.
Detsamma gäller inom varvsindustrin. I och med de nya kraven väntas efterfrågan på LNG-drivna fartyg växa. Möjligen blir marknaden ännu större inför år 2020, då strängare svavelvärden börjar gälla även i Nordamerika.
De finländska varven har orsak att hålla sig framme.