Äntligen goda nyheter
Äntligen en god nyhet från den krisdrabbade finländska varvsbranschen.
Staten och det tyska varvsföretaget Meyer Werft från Papenburg köper Åbovarvet av den koreanska ägaren STX. Minister Jan Vapaavuori och Meyers vd Jan Meyer hade dessutom flera glada budskap vid gårdagens presskonferens. Varvet har fått en beställning på två nya lyxkryssare för rederiet TUI Cruises. Dessutom har varvet option på ytterligare två kryssningsfartyg.
Den aktuella beställningen är värd nästan en miljard euro och ger Åbovarvet sysselsättning som motsvarar 10 000 årsverken.
Åbovarvets framtid har länge hängt på ett hår, men nu kan man se med större tillförsikt mot framtiden. Och varvet behöver alla sina anställda, underströk Jan Meyer.
Framtiden för varvsindustrin ser också överlag ljusare ut än tidigare, den globala tillväxten skjuter fart och då ökar antalet kryssningspassagerare. Och det skapar behov av mera kapacitet. Den internationella centralorganisationen för rederier säger att dess medlemsbolag tar i bruk 24 nya kryssningsfartyg i år och lika många nästa år.
Och än så länge finns kompetensen att bygga stora lyxkryssare i Europa, den har inte flyttat till länder med lägre produktionskostnader.
Just kompetensen och innovationsförmågan hörde till de starka sidor som Jan Meyer räknade upp när han förklarade varför Meyer var intresserat av Åbovarvet.
Meyer kommer att äga 70 procent av aktierna i varvet och staten 30 procent. Staten fungerade som en katalysator som medverkade till att affären blev möjlig, underströk Vapaavuori. Det är helt klart att Meyer som huvudägare ansvarar för verksamheten och de operativa besluten, staten går inte in som en aktör i varvssektorn. I det avseendet är det här en mycket bättre lösning än att staten ensam skulle ha köpt varvet.
Dessutom är statens engagemang tillfälligt, efter några år kan staten avstå från sitt ägande. Men i det här skedet bidrog statens medverkan till att övertyga de koreanska ägarna om att förhandlingarna var seriösa. Att komma så långt att koreanerna verkligen var redo att sälja var en mödosam process, sade Vapaavuori.
STX-varvets problem var att ägarna inte var intresserade av att utveckla varvet och inte heller att stärka dess kapitalbas. Det gjorde att Åbovarvet inte kunde konkurrera om beställningarna, där det krävs finansiering under byggnadsskedet.
De nya ägarna ska nu förhandla om ett stabiliserande kapitaltillskott till varvet. Det gör i sin tur att varvet kan förhandla med bankerna om finansiering medan man bygger de nya fartygen.
Meyer Werft är ett ansett varv som har funnits i tvåhundra år. Företaget ser klara affärs- och verksamhetsmässiga fördelar med att äga varvet i Åbo, Åbovarvet har kapacitet att bygga de största fartygen, med det har Meyer inte i Papenburg. Affären stärker Meyers konkurrenskraft. Därför har Meyer alla möjligheter att vara den långvariga och seriösa ägare som Åbovarvet så länge har saknat.
För den finländska varvsindustrin betyder ägarbytet i Åbo att kompetensen att bygga lyxkryssare inte gått förlorad. Varvsindustrin fortsätter att stå på flera ben då också det arktiska kunnandet är starkt. Industripolitiskt är det också bra att varvsägandet breddas, det balanserar det starka ryska ägandet inom andra sektorer av skeppsbyggnadsindustrin.
Att Åbovarvets framtid kan tryggas är en god nyhet inte bara i Åbo utan också för hela skeppsbyggnadsklustret, där ju en del västnyländska underleverantörer också ingår.
Stabiliseringen av Åbovarvet och de nya fartygsbeställningarna ger nytt hopp för skeppsbyggandet överlag. Varven är en av de tunga industrisektorerna, och när det går bra för varven sprids effekterna till hela samhällsekonomin.
Att Meyer tror på finländskt varvskunnande visar att den tunga industrin inte har spelat ut sin roll.
Finlands glåmiga ekonomi behövde verkligen den här vitamindosen.