Handelns kris
Handelsjätten Kesko meddelade i går att resultatet för årets andra kvartal försämrades från 77,2 till 71,4 miljoner euro.
Också omsättningen minskade. Resultatet drogs framför allt ned av sämre efterfrågan på bruksvaror och Anttilakedjans förluster.
Kesko meddelade ju tidigare i år att man stänger åtta Anttilavaruhus och fyra enheter i kedjan Kodin 1.
Detaljhandeln drabbas hårt, både av den ihållande ekonomiska nedgången och av de förändrade köpvanorna som internethandeln för med sig.
Krisen drabbar både stora och små, både i Ekenäs och i Karis tampas specialaffärerna med lönsamhetsproblem, och på den andra ändan av skalan är ikonen Stockmann i en djup kris, trots att företaget finns på Finlands bästa handelsplats, mitt i Helsingfors.
Det tuffa klimatet märks i stadsbilden. Butikslokaler gapar tomma på paradplatser både i Ekenäs och Karis, låt vara att det också sker en viss förnyelse i affärsutbudet.
Skalan är annorlunda på de orter där de stora Anttilavaruhusen slår igen. Inom kort frigörs tusentals kvadratmeter försäljningsyta, sannolikt delas de tomma lokalerna upp mellan olika företagare, tror man på placeringsföretaget CapMan som är storägare i affärsfastighetsbranschen.
Eller så får lokalerna helt ny användning, i Esboviken förhandlar fastighetsägaren med stadsbiblioteket som eventuellt flyttar in när Anttila flyttar ut.
De stora affärskedjornas sits kompliceras ytterligare av en faktor som de över huvud taget inte har kontroll över, nämligen Alkos förändrade etableringspolitik.
Hittills har monopolet regelmässigt slagit ihop sig med någon av de båda stora kedjorna Kesko och SOK, av Alkos 350 affärer återfinns 200 i samband med ett S eller ett K.
För en livsmedelsbutik är det självklart en stor fördel att kunna dra nytta av kundströmmarna till Alko.
Men nu har Alko bytt fot. Handels- och industriministeriet konstaterade i sitt program för att främja konkurrensen att statsmonopolets etableringar stärker de båda stora kedjornas marknadsposition. Så i stället ska Alko också gynna de mindre aktörerna, som Lidl och Siwa.
Det förargar SOK:s fältchef Arttu Laine som i Kauppalehti säger att Alkos etableringsbeslut styrs av politiska kriterier och inte av affärsmässiga aspekter. Laine menar att det handlar om reglering, av politiska orsaker styrs Alkokunderna bort från de populäraste affärerna.
Han har all rätt att tala i egen sak, självklart går hans kedja miste om kunder som Alko drar till sig ifall monopolet flyttar till en konkurrent.
Men samtidigt måste statsmonopolet se till att man inte ensidigt gynnar vissa samarbetspartners. Konkurrensen är ju inte fri när det gäller handeln med alkoholdrycker.
Den stora turbulensen inom detaljhandeln påverkar säkert planerna för handelscentret i Norra hamnen i Ekenäs. Nationellt råder det överutbud på affärsutrymmen, och också de stora aktörerna går in för korta hyreskontrakt, samtidigt som hyresnivån sjunker, skriver Kauppalehti.
Det är ett utmanande läge för en byggentreprenör som ligger i startgroparna med ett projekt som möts med mycket blandade känslor hos de kommunala beslutsfattarna.
Men trenderna som förutspår att de stora handelspalatsens tid är ute är inte entydiga. I våras etablerade sig en stor norsk sportkedja i Finland, och för ett par veckor sedan meddelade den brittisk-franska inredningsjätten Habitat att man i oktober öppnar en affär i Korvhuset mitt i Helsingfors. Nästa år öppnas ytterligare tre butiker i Finland, om det blir verklighet blir Habitats närvaro här större än i Sverige och Norge.
Habitats vd Vincent Destailleur säger till Helsingin Sanomat att stadskärnorna håller på att återta sin ställning som attraktiva handelsplatser, kunderna har tröttnat på att köra ut till affärscentra långt utanför städerna.
Kanske solen ännu inte har gått ned för de stora centrumvaruhusen.