Utan rim och reson
Om du hotar en människa, vilket du naturligtvis inte ska göra, så försäkra dig åtminstone om att det inte är en AKT-ansluten. Ditt hot kan nämligen leda till att verksamheten i alla hamnar i Finland upphör.
Lite tillspetsat kan det vara skäl att gå ut med en sådan varning efter Bil- och transportarbetarfacket AKT:s hamnstrejk i går.
Strejken blev en mäktig upptakt till AKT:s förbundskongress som inleds i dag. Vid en presskonferens i förrgår förklarades att triangellogon för kongressen ska uppfattas som en varningstriangel: "AKT bevakar sina medlemmars intressen - tänk efter hur du bemöter oss".
Den varningen har det ryska rederiet North-Western Shipping Company inte hört eller åtminstone uppmärksammat. Rederiet, som uppges vara Rysslands största transportföretag till sjöss, har sitt fartyg M/V Rusich-5 i Torneå hamn sedan närmare två veckor. Lokala AKT har försatt fartyget i blockad på grund av att man anser att besättningens avtal är regelvidrigt och att det jobbas för slavlöner ombord.
NWSC blev trött på AKT:s blockad och skickade via en jurist ett brev till huvudförtroendemannen i Torneå hamn, Jarmo Pekkarinen. Han upplevde innehållet i brevet som hotfullt (ingen närmare beskrivning av innehållet har getts) och då skred AKT till åtgärder.
Varuhanteringen i Finlands alla hamnar stoppades i går morse för ett dygn framåt.
Det innebar att fartyg varken kunde lossa eller lasta, fartyg som var på väg mot Finland tvingads lägga om sina tidtabeller eller rutter, transporterna till hamnarna stoppades upp både längs järnväg och på gummihjul. Ett mindre kaos åstadkoms snabbt och en del färskgods hann till och med förstöras.
Kostnaderna som den plötsliga hamnstrejken orsakade kunde ingen i går med säkerhet uppskatta, men det kan mycket väl röra sig om tiotals miljoner euro. Därtill får de finländska hamnarna igen en stämpel av opålitlighet.
Det är klart att en AKT-förtroendemän inte ska behöva ta emot eller acceptera hotfulla brev från rederier eller någon annan. Om så ändå sker är det närmast en sak för polisen att utreda med eventuella rättsliga följder.
De åtgärder som AKT vidtog saknar helt rimliga proportioner och riktar sig inte mot motparten. Fullständigt oskyldiga drabbas hårt. Hela landet är i en ekonomisk kris och i ett känsligt läge.
AKT:s ordförande Marko Piirainen säger att AKT:s också aktion har en indirekt koppling till den finländska industrin. Det ryska fartyget hade frakt med sig till Outokumpus stålfabrik.
Från Outokumpu har man redan meddelat att man har gett order åt leverantören att tillsvidare inte använda det ryska rederiet, vars fartyg ligger i blockad. För den ordern hade nog inte behövts en strejk.
AKT har ett rykte om sig att vara ett hårt och strejkbenäget förbund. Den nuvarande ordföranden Marko Piirainen har ändå inte varit den kaxiga typen eller en person med bråkstakestämpel. Men gårdagens strejk ger i alla fall en bild av en omdömeslös fackledare.
Under den legendariska ordföranden Risto Kuisma - sedermera riksdagsledamot - drog sig transportfacket inte för att stoppa utrikeshandeln trots att landet även då var inne i eller på väg in i en ekonomisk kris. Förbundet har ofta varit berett att ställa upp i sympatistrejker för andra förbund som befunnit sig i arbetsmarknadstvister. AKT har inte varit främmande för olagliga strejker, med strejkböter som följd.
Det har också annars stormat en del kring transportförbundet. Den mångfacetterade affären kring AKT:s informationschef Hilkka Ahde och den tidigare AKT-ordföranden Timo Räty är i färskt minne.
För ett par år sedan dömdes också AKT:s vice ordförande Veijo Ruonala till böter för att ha misshandlat en kvinnlig AKT-funktionär.
Det är kanske inte så överraskande att den första aktionen i Finland som kunde betecknas som en strejk inträffade i en hamn. Hamnarbetarna i Åbo gick 1491 i strejk i protest mot att ett flertal hansaköpmän från Danzig plötsligt halverade ersättningen per rågtråg som lossades.
Det låter som en rimlig orsak till en strejk - till skillnad från gårdagens.