Handeln och hamnen
Det har varit tyst kring de stora planerna för Handelshamnen en längre tid. Nu börjar det i alla fall röra på sig. Extra skjuts har styrelsen för SFP i Ekenäs gett genom att deklarera att det inte behövs någon ny detaljplan för hamnområdet, den rådande duger bra.
Att riva upp beslutet från i höstas om att ändra detaljplanen låter sig i alla fall inte göras. Programmet för deltagande och bedömning anhängiggjordes i fullmäktige i oktober och då röstade endast 11 ledamöter för remittering, så ärendet gick vidare och arbetet med ett förslag till planändring har pågått sedan dess.
Styrelsen för SFP i Ekenäs gick i en insändare i VN (18.1) längre än bara till kritik av stormarknadsplanerna i Handelshamnen. Man motsätter sig en stormarknad överlag i Raseborg. Det fick givetvis politiska motståndare i rörelse och nu förefaller det som om vi äntligen skulle få uppleva den debatt som en fråga av den här kalibern rimligen kräver och som VN tidigare har efterlyst och undrat var den dröjer.
Förslaget till detaljplaneändring för hamnområdet diskuteras på planeringsnämndens möte nästa vecka och därefter finns mer bränsle för ett frejdigt meningsutbyte.
I den första versionen av ändringsförslaget av detaljplan, som remitterades före jul, ägnas miljöaspekter mycket litet utrymme. Det konstateras visserligen att byggande enligt planförslaget skulle förändra stadsbilden märkbart, men det upplevs inte som något negativt.
"Åtgärden är ändå motiverad i enlighet med Lynchs teori om den tillämpade landskapsanalysen i urbana landskap", heter det.
Och vad är Lynchs teori? Jo, enligt den "strävar man till att förbättra orienterbarheten i stadsrummet".
Det kan vara bra att veta att Kevin Lynch lade fram sin teori i "The image of the city" år 1960.
Gäller faktiskt samma urbana teorier i dag som för 53 år sedan? Till och med Ekenäs har förändrats mycket under ett halvt sekel.
Frågor kring miljö, kultur och historia väger mycket lätt då ekonomin ligger i den andra vågskålen. Den ekonomiska nyttan av det här projektet är ändå okänd. Ingen vet om och i så fall vad staden i det långa loppet tjänar på etableringen i Handelshamnen. Att en stormarknad och köpcentrum mitt emot Knipan skulle vara saliggörande finns det inga garantier för.
Det finns inte heller garantier för att en stormarknad någon annanstans i Ekenäs skulle ge en massa positiva ekonomiska effekter för kommunen, men en placering på annat håll skulle i alla fall inte cementera hamn- och strandområdet i Ekenäs med en jättekoloss för all framtid.
Fullmäktiges första vice ordförande Ulf Heimberg (SDP) skriver i VN (21.1) att detaljhandeln i Ekenäs inte kan utvecklas om det inte finns möjligheter att bygga ut hamnområdet och parkeringsplatser. Han säger också att om specialhandeln inte kan byggas ut i centrum av Ekenäs så flyttar den längre bort.
Att det här måste ske just i Handelshamnen med ett så enormt bygge som nu planeras förefaller i alla fall ofattbart.
Titta på alternativ. Om och när en lämplig annan plats hittas så är politikernas och kommuninvånarnas stöd betydligt större än nu och projektet kan få den omfattande uppbackning och omges av de positiva förväntningar som en ny efterlängtad affärsetablering i Ekenäs/Raseborg är värd.
VN kunde nyligen berätta att Tammet söker efter nya produktionsutrymmen och bolaget är villigt att sälja sitt nästan fem hektar stora industriområde mellan Genvägen och riksväg 25.
Det finns politiker som talar för en stormarknad i Läpp/Bäljars, men det tillåter inte nuvarande landskapsplan. Det är möjligt endast i Ekenäs centrumområde. Därmed är alternativen mycket begränsade. Exakta gränser för var centrumområdet slutar har ingen kunnat pricka ut, men att det skulle vara så litet att inga andra tomter kan komma på fråga kan inte stämma.
Stormarknadsetableringar är enligt landskapsplanen i praktiken inte längre möjliga utanför stadskärnorna. I centrumområden gäller stadsplanen och byggen där kräver en detaljplan. Kommunen torde själv i viss mån kunna bestämma gränsdragningen för centrumområde genom att kunna motivera avgränsningarna.
Vill och kan Raseborg inte dra de här gränserna så att det finns fler alternativ för en stormarknad?