Tåget i rörelse

VR:s monopol på fjärrtågstrafiken är på slutrakan. Eller åtminstone börjar tidtabellen vara klar för när monopolets ändstation nås. Kommunikationsministeriet beslöt i början av månaden att VR kan köra ostört ända fram till 2025, det vill säga fem år längre än vad EU kalkylerar med i det så kallade fjärde järnvägspaketet.
Kommunikationsministeriet valde att förlänga det avtal som tidigare har sträckt sig till 2019, men det förutsätter att VR gör en del stora investeringar de närmaste åren.

Det nya avtalet har omgetts av oförklarligt hemlighetsmakeri. Kommunikationsminister Merja Kyllönen (VF) har de senaste dagarna tvingats förklara förfarandet med att hemligstämpla avtalet. Förklaringarna har varit luddiga och bara ökat misstänksamheten. Enligt Kyllönen beslöt man att hålla avtalsinnehållet hemligt till första september för att kunna "tillämpa god förvaltningssed" och så att parterna skulle hinna behandla det i sina egna organ.
Att det skulle finnas några kopplingar till Transtech som bygger vagnar i Kyllönens egen valkrets Kajana avvisar hon bestämt.  Det oaktat ligger företaget säkert bra till då nya vagnar snart ska beställas.
Kyllönens agerande hamnar i ännu märkligare dager då det har framgått att VR:s vd Mikael Aro inte har något emot att avtalet genast offentliggörs.

I gårdagens Kauppalehti framgår det att Aro inser att monopolet bara varar i cirka ett decennium till och att det nu är dags att förbereda VR på en tid då konkurrenter kan dyka upp på spåret. Utöver nya och moderna lok och vagnar talar Aro om målet att sänka biljettpriserna och öka passagerarmängden.  Lägre priser höjer säkert passagerarantalet.
Många förfasas i dag över hur hutlöst dyrt det kan vara att åka tåg om man inte kan passa in sin resa på de enstaka lite billigare turer som finns vissa dagar.
Att forsla en fyrapersoners familj (två vuxna, två barn – 12 och 17 år) från Ekenäs till Helsingfors och tillbaka i morgon, avfärd 9.37 och retur 18.02, går som billigast på 131,10 euro.
Då bränslekostnader och parkeringsavgift för hela dagen stannar på ca 50 euro lockar inte tåget.

EU motiverar sin strävan att öppna marknaderna såväl med nyttan för miljön och passagerarna. I exempelvis Sverige och Storbritannien har en avreglerad marknad under de senaste tio åren gett förbättringar av både kvaliteten och tillgången på tjänster, som i sin tur har gjort kunderna nöjdare och mycket fler. Passagerarantalet har ökat med över 50 procent, vilket i sin tur gynnat miljön i form av mindre användning av bil.
Det är inte självklart att multinationella järnvägsbolag slänger sig över det finländska järnvägsnätet den dag monopolet bryts. Intresset för att bedriva järnvägstrafik i Finland är sannolikt mindre än på många håll i övriga EU. Orsaken är att Finland ligger avlägset och har en relativt liten befolkning, dessutom har vi en annan spårbredd än i de flesta andra länder. Vi har den gamla ryska spårvidden 1524 mm.