Exit STX - och sedan?

Perioderna med lugnt väder inom den finländska varvsindustrin har varit korta redan under flera decennier. Nu blåser det kanske hårdare än någonsin. Hela varvsverksamhetens fortsättning är ifrågasatt då den koreanska STX-koncernen, som äger det mesta av vad som finns kvar av de finländska varven, står på konkursens brant.
Ett krisläge avvärjdes redan i vintras då regeringen efter svåra förhandlingar kom med ett paket som tryggar finansieringen av de två fartyg som det tyska rederiet TUI har beställt av STX varv i Åbo.
Några månader senare har den ekonomiska situationen för koncernen förvärrats och STX ligger nu i händerna på koreanska banker. För en knapp vecka sedan framkom det att STX vill sälja sina varv i Kina, Frankrike och Finland. Utöver varvet i Åbo äger STX också Raumovarvet och hälften av varvet i Helsingfors.

Frågan är nu vad som händer. Finns det någon som vill köpa varv i ett läge då det råder stor överkapacitet inom branschen internationellt sett? Anser någon att varv i Finland med höga lönekostnader i det här läget är något att satsa på? Är den samlade höga yrkeskunskapen och ärevördiga varvstraditionen i Finland tillräcklig för att kompensera de negativa och osäkra sidorna?
Det finns åtminstone potentiella köpare. Dels inhemska, dels utländska.
Bland de senare måste ryska UMC, som äger hälften av Helsingforsvarvet, nämnas. Företaget kan definitivt tänkas vara intresserat av att köpa resten av varvet, men eventuellt också de två varven på västkusten. I Ryssland finns det ett stort behov av nya fartyg som lämpar sig för arktisk trafik. Men man bör minnas att en stor lyxkryssarbeställning kan motsvara upp till tio arktiska fartygsbyggen.
Även kinesiska statsägda varv kan i teorin finnas bland köparkandidaterna. Huruvida italienska Fincantieri, som nyligen köpte STX:s offshorebolag, eller tyska Meyer Werft kan komma i fråga är mindre sannolikt. Dels kan finansieringen utgöra ett problem, dels kanske de hellre ser att en konkurrent försvinner.

Det enda konkreta intresset för en affär har hittills visats från inhemsk sida. Ordföranden för varvsindustrins underleverantörers sammanslutning, Juha Hietarinta, har signalerat att man har stort intresse för att ta över och att flera finanshus är redo att hjälpa till.
Underleverantörerna sammanträder i dag för att grunda ett bolag som kunde rädda varven. Det är fråga om ett trettiotal företag av olika storlek.
Även om viljan är stor kan det kommande underleverantörsbolaget ändå inte ensamt ta över de finländska STX-varven.

Staten är i en central position, antagligen oberoende av vem som eventuellt köper varven. En tidigare avog inställning till statligt varvsägande från speciellt Samlingspartiets sida har nu mjukats upp. Efter att det blev klart att STX vill sälja varven har i praktiken alla regeringspartier (och givetvis oppositionen) gett grönt ljus för någon form av statligt delägande i ett nytt varvsbolag.
Näringsminister Jan Vapaavuori är i nyckelställning och han har varit mycket försiktig i sina uttalanden. Även om han säger att det inte är uteslutet att staten går med i ett nytt bolag konstaterar han helt riktigt att det primära nu är att en stark och trovärdig aktör först hittas som kan ta huvudansvaret för den fortsatta verksamheten. Aktören må sedan vara inhemsk eller utländsk. I vilket fall som helst borde staten absolut inte bli majoritetsägare.

Situationen för staten är inte enkel. Det ekonomiska läget är eländigt och varvsindustrin är en krisbransch på många håll. Samtidigt borde staten göra allt för att inte en traditionell näringsgren upphör i Finland.
I Sverige försvann den regelrätta varvsindustrin redan på 1980-talet, men flera underleverantörer är fortfarande verksamma och lever gott. Det är trösterikt även för Finland. Om ingen lösning hittas efter STX era så finns ändå alla chanser att företag i nära anknytning till varvsindustrin fortsätter verksamheten i vårt land.