Ylereklam

De finlandssvenska tidningarna, liksom de flesta andra, ger i varje nummer stort utrymme för Yle och ett antal andra etermediebolag – minst en helsida med tablåer och korta puffar om dagens tv- och radioprogram.
Sociologen och forskaren vid Åbo Akademi, Kjell Herberts, tycker inte att det här är nog. Han efterlyser i en kolumn i Vasabladet en finlandssvensk radio- och tv-bilaga. Han talar för ett samarbete mellan de finlandssvenska tidningshusen och Svenska Yle.
Av ekonomiska orsaker lades i tiden Veckan ner och därefter har de flesta tidningar av samma anledning också slopat sina radio- och tv-bilagor.
Det är givetvis fråga om service för läsarna att informera om programmen i tv och radio, men någon gräns måste det väl finnas för hur mycket gratis reklam tidningarna ska förutsättas ge för Yle, som blir mer och mer en konkurrent för de finlandssvenska tidningarna i digital form.
Ifall tidningarnas radio- och tv-information känns för mager, varför inte då uppmana Yle att ta hand om informationen om sitt eget utbud?