På villovägar

Äntligen!  Det ordet utropar säkert många den här veckan då den första delen av motorvägsbygget på stamväg 51 står färdig att tas i bruk. Före jul öppnas sedan hela avsnittet från Stensvik till Kyrkslätt för fyrfilig trafik. Byggarbetet har gått raskt undan efter att pengar för bygget efter en lång väntan kunde anslås och inte bara Kyrkslättbor utan hela Västnyland kan glädjas åt att nu ha en snabb och säker väg.
Sämre ser det ut för vissa andra vägprojekt i landet som redan har fått grönt ljus. Bland annat förbättringen av E18 mellan Fredrikshamn och Vaalimaa, riksväg tre mellan Tammerfors och Vasa, riksväg åtta mellan Åbo och Björneborg och förbättringen av Ring ett tycks nu vara i vågskålen – trots att regeringen redan i våras godkände projekten.
Orsaken är att det nu plötsligt har visat sig att Kommunikationsministeriet saknar upp till 150 miljoner euro. Hur en sådan situation kan ha uppstått förefaller inte riktigt kristallklar.

Det här är bara en i raden av konstigheter som har inträffat på Kommunikationsministeriet under den gångna hösten. Det gäller i huvudsak vägfrågor och trafikminister Merja Kyllönen (VF) är spindeln i nätet. Själv beskyller hon Trafikverkets generaldirektör Juhani Tervala för att nätet har trasslat till sig så till den grad att Centern i går krävde att regeringen ger ett meddelande till riksdagen om trafikpolitiken.
Statsminister Jyrki Katainen (Saml) svarade emellertid genast att det inte blir aktuellt. Därmed återstår möjligheten till en interpellation.

Merja Kyllönen hörde till de verkliga doldisarna då regeringen tillträdde i juni i fjol. Hon tog i alla fall snabbt en aktiv roll och höjde sin profil med en rättfram stil och modiga, konkreta förslag om hur frågor inom hennes förvaltningsgren kunde lösas eller hanteras på ett nytt och effektivare sätt.
De senaste dagarna har hon varit mer än någon annan minister i rampljuset, men den här gången i mer negativ belysning.
Det började i mitten av förra månaden då Trafikverkets generaldirektör Juhani Tervala överraskande avgick. Minister Kyllänen förklarade att det skedde på grund av att hon tappat förtroende för honom.

Förra veckan avslöjade medierna att Trafikverket har gjort upp en lista med omfattande nedskärningar i planerade vägprojekt. Den här listan tog Kyllänen helt avstånd från – på ett väldigt färgrikt sätt vid riksdagens frågetimme.
Häromdagen fortsatte det med att Kyllönen tvingades berätta att det inte finns pengar för de vägprojekt som regeringen har beslutat om för den pågående fyraårsperioden. Det kan vara fråga om ett glapp på 150 miljoner euro.
Detta beror enligt Kyllönen på att Trafikverket och framförallt generaldirektör Tervala har vilselett henne, ministeriet och därmed hela regeringen.
Det låter osannolikt att en enda person kan åstadkomma detta och även Tervala själv har förnekat. Han medger att det visserligen kan förekomma fel, men inte att det skulle vara enbart hans misstag eller att det skulle röra sig om fel i den storleksklassen som nu påstås.
Dessutom hävdar ordföranden för riksdagens trafikutskott, Kari Rajamäki (SDP), att Tervala själv redan i september skulle ha berättat att det finns ett glapp mellan regeringens vägprojekt och finansieringen av dessa.

Huruvida en 35-åring som utöver fem år i riksdagen i huvudsak har arbetat som laborant och apoteksassistent är kompetent och lämplig som trafikminister kan förstås ifrågasättas, men oberoende av vem som sitter på ministerposten måste tjänstemannakåren och beredningen fungera professionellt och pålitligt.
Det har inte tidigare framkommit att beredningen inom just denna sektor – på Trafikverket och Kommunikationsministeriet – skulle vara bristfällig. Kyllönen har enligt generaldirektör Tervala blandat sig i tjänstemännens arbete betydligt mer än hennes företrädare. Det är möjligt att det har funnits fog för detta, men det tycks i alla fall inte ha lett till en bättre insyn i tjänstemännens arbete. De brister som nu har uppdagats beskyller Kyllönen uteslutande tjänstemännen och i huvudsak Tervala för.
Det är på sin plats med en grundlig utredning av förvaltningsområdet. Den behövs för att för att få ordning i tjänstemannaleden ifall det finns orsak. Men den behövs också för att klarlägga om ministern är sin uppgift vuxen.