System för närdemokrati

När kommunreformen har diskuterats har en frågeställning handlat om närdemokratin.

När kommuner sammanslås till större och bärkraftigare enheter är risken stor att de perifera delarna förlorar både inflytande och service. Problem uppstår också när de sammanslagna kommunerna har olika storlek och folkmängd.
Det nya Lojo blir en sådan kommun, och där har man redan från början gett närdemokratin en stor tyngd i den nya kommunens förvaltningsstruktur.
Modellen presenterades i lördagens VN.
Viktiga element utgörs av åtta områdeskommittéer, en områdesdirektion som består av beslutsfattare och medlemmar i kommittéerna, områdesforum och regelbundna träffar för de ledande i by- och stadsdelsföreningarna. Till paletten hör också intressentråd för grupper som använder olika slags service, till exempel barnfamiljer, ungdomar eller seniorer. Dessutom ska fullmäktigemötena två gånger per år hållas någon annanstans än i fullmäktigesalen i Lojo.

Arbetsgruppen bakom modellen har gjort ett grundligt arbete, och fusionsstyrelsen hade inga problem med att enhälligt godkänna förslaget. En utgångspunkt var att ta tillvara det intresse som redan finns i de aktiva by-, invånar- och Hem och skola-föreningarna. Den aktiviteten kanaliseras nu in i det kommunala beslutsfattandet via de olika organen.
Modellen kan verka byråkratisk och tungrodd, men avsikten är att trygga att önskemålen och förväntningarna på gräsrotsnivån verkligen når fram till de avgörande beslutsnivåerna stadsstyrelse och fullmäktige. Inte minst viktigt är det att de beredande tjänstemännen förankras i den lokaldemokratiska processen. Det försöker man garantera genom att ge sektorchefer och ledande tjänstemän plats i de olika organen, också de politiska grupperna i fullmäktige ska finnas med i områdesdirektionen.
Den viktigaste resursen för att få modellen att fungera som det är tänkt är aktiva invånare, som vill ställa upp för sin näromgivning. Här gäller det bland annat att hitta en lämplig balans mellan det lokala engagemanget och det politiska beslutsfattandet. Blir områdeskommittéerna och direktionen politiskt tillsatta, eller består de renodlat av företrädare för respektive kommundel? Antagligen blir det en blandning av båda, en person som är politiskt aktiv är antagligen också intresserad av att föra sin kommundels talan.

En viktig fråga är om de nya närdemokratiorganen ska få någon reell ekonomisk makt. Som modellen nu presenteras handlar det om att föra fram kommundelarnas åsikter till fullmäktige och styrelse, som fortfarande sitter på budgeten. Lojo avser tydligen inte att ge områdeskommittéerna möjlighet att fördela ekonomiska resurser. Det innebär förstås att välgrundande önskemål kan stanna på förhoppningsstadiet om de som bestämmer över budgeten gör andra prioriteringar.
I alla händelser måste avvägningen mellan de olika kommundelarnas önskemål göras någonstans.

Också i Raseborg har det hörts kritiska röster om de tidigare kommunernas möjligheter att göra sig hörda. Inte minst i Pojo, med det tomma kommunhuset som en symbol för förlorat inflytande, har centraliseringen kritiserats. Men i den kommitté som har sett över stadens förvaltning har ökad närdemokrati inte diskuterats, inget parti har tagit några initiativ i den riktningen, säger kommitténs ordförande, SFP:s Anders Walls.
Det är litet förvånande, starkare lokal förankring i beslutsfattandet kunde ha blivit ett viktigt tema i Raseborgs andra kommunalval.
Den profileringen för ju också Svenska folkpartiet fram i sin uppmärksammade annonskampanj.

Att så starkt betona olika delar i kommunen sätter fokus på svårigheterna att avväga mellan lokala intressen och hela kommunens bästa.
Svårigheterna blir bara större ju kärvare ekonomi kommunen har. Då går det lätt så att närdemokratin i praktiken handlar om att låta nedskärningar och krympande ekonomiska resurser drabba alla delar av kommunen på ett rättvist sätt, trots att byaktivisterna hellre hoppas på nya satsningar i sin egen omgivning.
De realiteterna gör det inte heller lättare att rekrytera folk som vill ställa upp för sina hemknutar.