Vem hjälper elever i nöd?

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Näse skola Lokalitetsledningen avvaktar, stod det i tidningen, om situationen i Näse skola. Meningen gör mig grymt arg, lokalitetsledningen har avvaktat tillräckligt länge nu.
Eleverna i skolan lider och har grova symtom på grund av den dåliga inomhusluften. Trötthet, huvudvärk, utslag, näsblödningar, hosta och andnöd, symtom som försvinner då barnen vistas hemma eller har längre ferier. Vad mera behövs för att konstatera att byggnaden omedelbart måste stängas och skolan flyttas till andra utrymmen? Vem i lokalitetsledningen står till svars? Var får vi söka ersättning då våra barns hälsa är förstörd?
Eleverna i Näse skola skulle få flytta till baracker efter höstlovet 2015, men föräldrar blev oroliga då inga grundarbeten påbörjats där barackerna skulle stå. Var det inte redan beställda, frågade vi? Före höstlovet kom beskedet att flytten sker efter jullovet eftersom det inte skulle hinna göra grundarbetena. Före jul kom det fram att upphandlingen av barackerna hade gått fel och ingen visste när en ny upphandling kunde göras. Hur kan man göra sådana missar? Är det ingen annan som märker ett liknande mönster som gång på gång upprepas? Löften, löften, men ingenting händer.
Bara för några veckor sedan informerades föräldrar att ventilationen totalt gått sönder. Lokalitetsledningen säger att det nu avvaktar, ifall luftrenare som förts till utrymmena, skulle hjälpa. Deras sätt att hantera detta stora och skadliga problem är som att sätta plåster på plåster. Redan det sunda förnuftet säger att det inte hjälper.
Nu behövs det att elever och personal får flytta till rena utrymmen, för att sedan i ett senare skede, flytta till baracker i väntan på nybygget. Nybygget som heter Västra enhetsskolan, skolan vars planer för tillfället är lagda på is. Planer som inte framskrider för att det inte finns medel att bygga med och beslutsfattare som inte kan komma överens om vem som ska få gå i den nya skolan.
Det blir en lång väntan för både personal och elever. Elever som många kommer från förskolan i Pepot daghem, daghemmet som också lider av dålig inomhusluft. Kunskapens väg för barnen i dessa områden ser ut att vara en väldigt besvärlig och hälsovådlig väg. Vem hjälper och försvarar våra barn? Det är väldigt tröttsamt att konstant vara orolig över deras hälsa. Föräldrar är maktlösa inför problemet.  Oavsett problemen har personalen och eftermiddagsverksamheten i Näse skola lyckats hålla eleverna på gott humör och ge dem en kvalitativ undervisning.
Hanna Karlsson
Förälder till tre barn, Borgå