Passagerarna avgör framtiden

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Kustbanan Var och en som åker med tåg mellan Helsingfors och Åbo har sett att antalet passagerare gått kraftigt ned. Nyligen hörde jag påståendet att på hälften av de dagliga tågturerna är mindre än 20 procent av platserna besatta. På dessa turer skulle det räcka med lok och en vagn!
Det bådar inte gott för kustbanans framtid. De önskade förbättringarna av banan kan knappast förverkligas när man samtidigt planerar en ny snabb rälsförbindelse från Esbo via Lojo till Åbo.
Med sin prissättning har VR spelat ut sin roll. Det konkurrerande bussbolaget erbjuder biljetter för 3,50 euro för resan mellan Helsingfors och Åbo. För motsvarande biljett vill VR praktiskt taget alltid ha minst tre till fyra gånger mer. Bussbolaget har dubbelt så många dagliga avgångar. Resetiden är cirka en halv timme längre än med tåget. Det påstås att bussarna lockat många som tidigare använt privatbil. Biljetten kostar mindre än några timmars parkering i städerna.
På grund av VR:s och de traditionella bussbolagens höga biljettpriser väljer västnylänningarna ofta personbilen för att resa till huvudstadsregionen.
Den positiva samhälleliga utvecklingen i västra Nyland kan fortsätta bara om regionen har en välfungerande kollektivtrafik till det övriga Nyland. Utan detta blir regionen en perifer hörna med vacker natur.
För att bryta den negativa trenden inom rälstrafiken måste biljettpriserna sänkas till måttligare nivå. Samtidigt borde västnylänningar oftare välja tåget för sina resor till huvudstadsregionen.
Om detta inte sker är framtidsutsikterna dåliga. Statsmaktens vilja att stöda olönsam rälstrafik minskar hela tiden. Vad händer om den olönsamma kustbanan anses för dyr för att upprätthållas? Kommer vi att få ett bussbolag som för fem till åtta euro transporterar passagerare från Hangö, Ekenäs, Karis och Ingå till Helsingfors eller västmetrons ändhållplats i Stensvik i Esbo?
Om man vill ha en väl fungerande kollektivtrafik mellan huvudstaden och västra Nyland är det nödvändigt att antalet passagerare ökar på hela kustbanan. Invånarna i regionen måste förstå att deras val av fortskaffningsmedel betyder mycket för hur framtiden ser ut. Alla trafikidkare borde inse att om antalet passagerare fördubblas ger det möjlighet att halvera biljettpriserna!
Pekka Poutanen
Kyrkslätt