Säkerheten uppfylls inte

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Karis järnvägsstation Gällande stadganden om trafiksäkerhet uppfylls inte på Karis stationsområde. Finland har beviljats undantag för de krav som EU ställer på säkerheten på banområden. Enligt dem skall avståndet för säkerhetszonen på plattformen vara minst sex meter från plattformkanten vid rälsområdet. Det gula varningssträcket skall vara en meter från plattformskanten.
På myndighetshåll har man länge nonchalerat förhållandena på Karis stationsområde och man har inget dokument på att nuvarande tillstånd är lagligt. Man försvarar sig med att EU accepterar undantagsförhållanden fram till att bristerna korrigeras vid följande grundrenovering utgående från vissa förutsättningar. I Finland har man försvarat sig med att alla tåg stannar vid perrongerna 1 och 2 och har då saktat farten så mycket att föraren kan vara varsam för att undvika olyckstillbud.
Man hänvisar alltså till att inget tåg kör förbi dessa perronger utan att stanna vid dem. Då jag av respektive myndigheter frågade om det finns något dokument som ger dessa undantagstillstånd uppgavs att de aldrig uppgjorts skriftligt eller att de kommit bort och att man muntligt accepterat undantagstillståndet fram till nästa grundrenovering av banområdet. Som orsak anges att detta kan tillåtas då alla tåg stannar vid perrongerna.
Det avstånd som skall vara sex meter är i dag en dryg meter mellan perrongens kant och hisstornen. Ingen kan röra sig där på tillåtet område utan man måste röra sig på fel sida av det gula varningssträcket. Jag såg en gång två skolpojkar som var riskabelt nära kanten och höll på tappa balansen då tåget kom. Föraren såg på avstånd riskmomentet och signalerade, men helt hade han inte fått tåget att stanna före hisstornet men farten var låg eftersom tåget skulle stanna vid perrongen.
Nu har VR fattat beslut om en expresstur från mars i vardera riktningen Helsingfors-Åbo. Pendolino kör från Åbo utan att stanna tills det är i Böle. Det innebär att det kör med hög hastighet genom Karis och då uppfylls inte säkerhetskravet att alla tåg måste stanna vid perrong 2, 3 och 4 på grund av bristande säkerhet. I annat fall måste då ett skyddsräcke byggas vid hisstornen och övriga tåg måste sedan stanna längre fram vid plattformsområdet.  En bättre lösning vore dock att Pendolinos expressturer stannar vid Karis station.
Bo Holmberg
Karis