Kampen fortsätter på bred front

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Y-tåget En tjänsteinnehavare vid Kommunikationsministeriet påstår i en intervju i Helsingin Sanomat (23.9) i fråga om Y-tåget och kommuninvånarnas protester mot indragningen att det inte kan gå så att man först flyttar dit och sedan börjar ropa efter service. Detta är ett påstående som väcker stor bestörtning i Sjundeå. I Sjundeå är verkligheten en annan. Många familjer har redan för ett kvarts sekel sedan flyttat till Sjundeå just för att kommuncentrum finns vid järnvägen. Det är således inte fråga om någonting nytt utan om en redan befintlig och fungerande service som hundratals Sjundeåbor i åratal dragit nytta av.

Y-tåget har dagligen betjänat Sjundeå-, Raseborgs-, Ingå- och Lojoborna på ett miljövänligt, förmånligt och, med tanke på hållbar utveckling, ett mycket vettigt sätt. Sjundeå kommun har medvetet i linje med rekommendationer från statsmakten och bland annat VR styrt och koncentrerat ny bosättning till området kring järnvägsstationen speciellt sedan tågbanan elektrifierades i början av 1990-talet. Denna markplanering har lovordats av såväl VR, Landskapsförbundet som ELY-centralen.

VR:s representanter har vid otaliga underhandlingar sagt att ju mera bosättning det finns i närheten av järnvägen desto större möjligheter har man att få ytterligare tågturer på banan. Dessa löften har nu visat sig vara tomma ord och som alternativ föreslås med ens bussförbindelser.

Det är ett ohållbart alternativ att ersätta de indragningshotade tågturerna med bussförbindelser, vilket ministeriet föreslagit. De flesta resenärer skulle övergå till att använda egen bil och rusningstiderna skulle bli en mardröm på vägarna. I detta sammanhang bör man också i fråga om påstådda besparingar komma ihåg att reseavdragen i beskattningen skulle stiga avsevärt och minska skatteinkomsterna.

En övergång till buss- och personbilstrafik är allt annat än en förnuftig lösning såväl tids- som kostnadsmässigt och inte minst med tanke på trafikmängderna och säkerheten på stamväg 51 och Västerleden. Enbart på stamvägens korsningsområde i Sunnanvik i Sjundeå har inträffat många mycket allvarliga trafikolyckor. Om trafikmängderna ökar måste väginvesteringar för miljoner euro göras för att trygga säkerheten. En indragning av Y-tågen försämrar radikalt möjligheterna att resa till arbete, fritidsintressen och för att uträtta ärenden. Många studerandes möjligheter att studera bland annat i Karis, Kyrkslätt och Helsingfors försvåras.

Det gläder mig att Sjundeåbor och invånare i de andra västnyländska kommunerna med en gemensam front visat stor aktivitet för att få indragningsbeslutet upphävt. Också den insats områdets riksdagsledamöter och medierna har gjort har varit föredömlig. Jag önskar verkligen att genomgången av de fakta som framförts till ministeriet ska ge resultat. Ett återtagande av indragningsbeslutet av Y-tågen skulle vara ett tecken på att landets regering har förmåga att fatta beslut som på sikt främjar landets utveckling och välmående.

Merja Laaksonen

Kommunstyrelsens ordförande (SFP), Sjundeå