Ministeriet felbedömde behovet

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Kollektivtrafik Vårt land har en övermäktig skuldbörda och därför inser man behovet av att regeringen i statsbudgeten även drar ner på kostnaderna för att understöda olönsam tågtrafik. Nuvarande 40 miljoner blir 28 miljoner euro nästa år och samma summa framtill 2019. Därtill kan det i många fall vara bättre att understöda busstrafik i glesbygden i stället för tågtrafik eftersom avståndet till järnvägshållplatserna ofta är långt.
Flera rälsbussar upphör att vara i trafik i östra Finland nästa år. Kriterierna för vilka tåglinjer som skall indras är antalet passagerare och det är helt konsekvent. Ur den utgångspunkten skulle Y-tåget bli kvar. Nu då vi har alla fakta på hand har statsrådet inte enbart bekostat det olönsamma avsnittet mellan Kyrkslätt och Karis utan Y-tågets hela rutt från Helsingfors till Karis. Avsnittet från Helsingfors till Kyrkslätt är lönsamt. Som tilläggskriterium har Kommunikationsministeriet tillämpat bedömningen om den indragna tåglinjen kan ersättas av busstrafik om annan tågtrafik ersätter bortfallet. Karis har tillgång till Intercity-tåg och de flesta pendlare använder dessa tåg.
Från Ingå har endast 39 passagerare anlitat Y-tågets sex turer per arbetsdag och ett sådant antal kan naturligtvis inte förutsätta kostsam tågtrafik, Ingå betjänas mycket bättre av bussar. Från Sjundeå har det kommit 265 passagerare per arbetsdag och antalet är inte stort för sex turer, men måste anses som berättigat. Därtill växer Sjundeå och tågtrafiken är mycket snabbare än busstrafik och miljövänligare och bilantalet till Helsingfors är stort och borde inte ökas av tågindragningar.
Kommunikationsminister Anne Berner har uppgett att ministeriet utgick från att bussbolag är intresserade av Sjundeåtrafikeringen på affärsekonomiska grunder. Nu har det framgått att bussbolag inte är intresserade av rutten utan av att få understöd till den. Det är en märkbar tjänstemiss av en minister och ministeriet att inte utreda fakta innan beslut fattas om indragning av en tåglinje och använda sig av gissningar i stället för av faktabaserade uppgifter. Så illa och amatörmässigt borde ett ministerium aldrig få handla.
Alla fakta talar för att Y-tåget bättre uppfyller kriterierna för fortsatt understöd än flera av de övriga linjer som nu kommer att få det. Däremot blir understödet för kostsamt om det skall gälla för en rutt ända till Helsingfors. Då återstår alternativet med matartrafik till Kyrkslätt och ett tågbyte måste ses som acceptabelt. Matartåget kunde utgöras av rälsbuss så skulle driften och personalkostnaderna bli märkbart lägre. Passagerarmängden från Sjundeå bör anses helt tillräcklig för att motivera matartrafik åtminstone under morgon och eftermiddag med tanke på dem som pendlar till jobbet.
Önskvärt vore naturligtvis att matartåget skulle köra ända från Karis med tanke på de lägre biljettkostnaderna för både löntagare och studerande. Regeringens finansutskott fattar beslut om den subventionerade tågtrafiken i oktober och fram till dess är det orsak för de nyländska riksdagsledamöterna att aktivera sig och efterlysa ordentliga motiveringar av ministeriet över bedömningsgrunderna för vilka tågrutter om indras och på vilka grunder. Passagerarunderlaget talar klart till förmån för understödd trafik mellan Karis och Kyrkslätt och åtminstone mellan Sjundeå och Kyrkslätt. Ministeriet bör fatta beslut utifrån fakta och inte på grundval av felbedömningar som det nu gjort.
Bo Holmberg
Karis