Handelshamnen blev regionalt projekt

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Ändringen av detaljplanen för Handelshamnen – Norra hamnen i Ekenäs bör diskuteras nu, innan tåget hunnit gå oss alla förbi.
Gällande plan för hamnområdet uppkom på basen av visioner som fördes fram i en idétävling, som genomgick en grundlig bedömning och kunde kommenteras av invånarna under planläggningsprocessen. I inget av förslagen fanns någon större marketenhet eller ens varuhus – marketarna i centrum byggdes ju då.
De dryga 6 000 kvm våningsyta för affärsbruk, som man nu önskar mer än fördubbla, var reserveringar för eventuella framtida konsert- och kongressutrymmen samt hotell, placerade mellan bostadskvarteren och järnvägen. Butiker, caféer osv var avsedda att inrymmas i bostadskvarterens bottenvåning längs strandkajen.
Parkeringen löstes småskaligt enligt lokalt behov i hamnkvarteren, medan den nuvarande ”Formisparkeringen” bortom järnvägen kunde tänkas betjäna ett framtida större behov just för hotell- och kongressbyggena, om och när de blev aktuella. Man beaktade medvetet, att ett parkeringskvarter inte på sikt bildar ett slutligt hinder för eventuella viktigare trafiklösningar.
Enligt nu framlagda ritningar skall en stormarket (ungefär som Kasslers övergivna industrihall, men bredare) överbygga järnvägen så, att golvplanet motsvarar viadukten och taklinjen Formis takkant. Under denna vidunderliga hall byggs parkeringsvåningar och specialaffärernas varuintag. Så har kollegan från Jakobstad föreslagit, han som utvecklat både gågata och mysiga kvarter i sin egen stad.
Frånsett det absurda intrånget i stadsbilden påvisar redan trafikutredningen det orimliga i att med våld pressa in denna stormarket i den gamla centrumstrukturen. Dagligvaruhandelns lastbrygga dimensioneras för högst 12 m långa lastbilar och möter oss vid viadukten! Kommande K-supermarket i Hangö har liksom K- och S-hallarna i Ekenäs reserverat utrymme för fullånga släp.
Korsningarna med sina korta inbördes avstånd tror man sig klara med trafikljus, men en betydande köbildning kan väntas tidvis. De som tänkt åka över viadukten till stadens övriga – eller riktiga – centrum väntar snällt ut dem som svänger till höger och vänster vid Formis. Och när ljusen är ur spel kan man vänta sig köbildning utför riksvägens ramper.
Handelshamnens planering och utbyggnad var tidigare en helt lokal angelägenhet. Redan placeringen av en handelsenhet av regional betydelse men också det faktum att planens konsekvenser uppenbart berör vår regionala navelsträng – järnvägen jämte riksväg 25 – gör planändringen till en regional angelägenhet.
Vi, och jag menar faktiskt oss medlemmar i kommunen Raseborg, gemene skattebetalare lika väl som beslutsfattare, vi är delaktiga i processen och bär därför ansvaret för hur stadsmiljön och -strukturen utvecklas. Vi ges möjligheten att påverka i detta skede, nu när vi ”hörs” innan stadsfullmäktige fattar det slutliga beslutet.
Vi har heller ingen möjlighet numera att säga, att vi inte visste eller förstod förslaget. Ej heller kan vi längre luta oss tillbaka och önska, att någon högre myndighet i efterskott ryter till, som på 1900-talet.
Det aktuella förslaget har sin sorgliga historiska like i Barockpalatset vid Linvävaregatan i Gamla Stan – såväl i kontrasterande skala som kanske i sina löften om guld och gröna skogar.  Den fula systerns fot bara är för stor för sagans sirliga glassko.
Yrjö Sahlstedt
Västnylänning, som stadsarkitekt och turistguide