Köpcentrum kräver riskanalys

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Som fullmäktigeledamot i Raseborg, vice ordförande i planläggningsnämnden och raseborgare har jag varit för ett planerande av Norra hamnen i Ekenäs.
Jag vill på inga vis kasta käppar i hjulet för det är klart att jag är för en utveckling i bygden! 
Ingenting har hittills fått mig övertygad om att kundunderlaget skulle kunna räcka till för att ett köpcentra skulle kunna bära sig och lika litet tror jag att trafiken skulle löpa utan problem. Hur som helst lämnar jag de sakerna på sidan och vill lyfta fram möjliga risker.
På planläggningsmötet senaste vecka tog jag fram behovet att införskaffa en möjlig riskanalys av behöriga och kompetenta myndigheter och instanser. Nu har det arbetats redan rätt så mycket med detta projekt och också en okänd mängd euron har använts. Mig veterligen har detta inte ännu kostat Raseborgs stad någonting, åtminstone inte i direkta kostnader...?
Jag hoppas att det inte heller skall göra det innan det är helt klargjort att det överhuvudtaget vore möjligt att bygga ett köpcentra på det sätt det är tänkt och planerat.
Jag efterlyste på mötet att Raseborgs stad i detta skede intar en aktiv roll för att skaffa behövliga utlåtanden.
Nämnden beslöt också enhälligt att tillägga i beslutet;  V-N räddningsverk (som i misstag hade fallit bort) och Hangö stad. Förutom dessa två tillägg nämnde jag ännu några andra aktörer men de kom inte med i protokollet, men kan ändå höras. Bra så!
Som vi vet transporteras det farliga varor och ämnen längs berörda järnväg. Utan att komma fram med något skräckscenario anser jag att Raseborg senast nu borde skaffa information från berörda bolag och myndigheter för att så gott det går bilda en uppfattning om hurudana deras framtidsplaner och -utsikter är, eller möjligtvis kommer att vara.
Det att man skulle ha ca 100 meter järnväg som går rakt genom ett stort köpcentra tror jag knappast att man hittar på många andra ställen i vår värld. Om det skulle vara fråga om persontrafik kunde läget vara annorlunda men nu då det planeras att banavsnittet mellan Hangö och Hyvinge skulle förses med el skulle det med säkerhet betyda att godstrafiken från och till Hangö skulle öka. Detta är ju också så klart Hangös mål. Utan att ha en kristallkula borde man kunna se att också de farliga ämnenas andel kommer att öka och det igen höjer risken för olyckor och de i sin tur höjer på säkerhetskraven.
Den dag som planerarna kan visa upp ett "vattentätt" utlåtande var det sägs att det inte finns några risker eller problem med att bygga så som nu tänkt kan jag också mycket väl tänka om. Nu, då ärendet läggs, eller kanske redan lagts ut för påseende borde alla ha en möjlighet att bekanta sig med hela ärendet. Då menar jag att det helt enkelt framgår om t.ex räddningsverket, regionalförvaltningen, trafikministeriet/statsjärnvägen anser att det uppfyller alla nutida säkerhetskrav.
Mats Lagerstam
SDP