Ambulanstransporterna till räddningsverket?

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Esbo räddningsverk behöver 56 nya tjänster för att utföra sjuktransporterna i Hangö, Raseborg och Ingå, detta stod i VN för några veckor sedan.
För ca 20 år sedan hade räddningsverket hand om transporterna, men sedan kom EU med lagar om konkurrensutsättning, marknaden blev fri och då räddningsverket inte ekonomiskt klarade sig i konkurrensen var man ur spel.
Sedan konkurrerade privata företagare med varandra om vem som hade det mest fördelaktiga priset, det blev rena farsen i Ekenäs med företagare som inte kunde hålla vad man hade lovat och slutligen fick den lokala företagaren fortsätta med optioner som tar slut 31.12 2014.
Enligt min uppfattning har verksamheten fungerat väl.
Några övriga klagomål har det inte kommit utöver att skytteltrafiken med ambulans mellan Mjölbolsta och VNS blir så dyrt, vilket givetvis inte beror på företagaren.
Dock är kostnaderna nu låga om vi jämför vad vi kommer att få om förslaget går igenom hos beslutsfattarna.
Enligt den nya lagen skall sjukvårdsdistriktet ta hand om sjuktransporterna från 1.1.2015.
Sjukvårdsdistriktet har tre möjligheter att förverkliga verksamheten: Utföra det som egen verksamhet, det har man varken resurser eller möjlighet till, konkurrensutsätta verksamheten, eller ge den till räddningsverket, utan konkurrensutsättning.
Distriktet har valt det sista alternativet.
Raseborg betalar 2014 för sjuktransportsberedskapen 650 088 euro = 22,41 euro per invånare.
I distriktets beredning står det att Raseborg nu betalar 30 euro/invånare.
Varifrån differensen kommer vet jag inte, men tar man skillnaden mellan 30 och 22,41 euro 29 000 gånger (invånarantalet i Raseborg) så blir skillnaden 220 110 euro, så kanske priset nu ligger på ca 870 110 euro, då blir det ca 30 euro per raseborgare.
I distriktets beredning och förslag står det att kostnaderna för Raseborg år 2015 blir mellan 1 953 000 och 2 071 428 euro vilket betyder 67,34 – 71,42 euro per invånare. Detta betalar Raseborg för beredskapen från 1.1.2015 om förslaget går igenom.
Sedan kommer det ju inkomster för ca 1 miljon, men de inkomsterna går till Esbo räddningsverk och inte till Raseborg.
I beredningen talar man om positiva fördelar som stark infrastruktur, regional förankring, ambulering av personal på olika stationer osv.
Då man läser texten så är större delen av fördelarna i mina ögon en hel del snömos åt beslutsfattarna.
Dock talar man också om en icke vinstdrivande verksamhet, med eventuella överskott som betalas tillbaka till brandverket, dessa eventuella överskott kommer sannolikt att försvinna i den byråkrati som finns i Esbo räddningsverk för att hålla i gång verksamheten.
I beredningen står det att den enda nackdelen är att räddningsverket inte kan ge ett slutligt pris.
Hur så? Ovan finns det ju ett pris redan, siffrorna är tagna ur beredningens protokoll, eller är det "oförutsedda" kostnader som kommer till – 7 (?) ambulanser, nya utrymmen, en stor del av personalen kommer att vara kvinnor, de behöver egna utrymmen, som nu inte finns, vem bygger, vem betalar?
Om privata producenter kan ge ett exakt pris så kan väl ett verk med en stab på tiotals experter ge det!
Sannolikt försiggår det en hel del mullvadsarbete bakom kulisserna också, just nu torde det vara klart för mig att detta inte kan gå igenom hos beslutsfattarna, men om staden har så mycket pengar i kistan så vill jag att man då i stället satsar en miljon på t.ex. bäddavdelningsvård (kostnad 230 euro per dygn = 4 300 vårddygn =10 platser till) än sätter pengar på en verksamhet som "kunden" (patienten) inte märker någon skillnad på då hon transporteras.
Matti Sivonen
skattebetalare.