Är allt för sent?

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Det var säkert mången som förvånade sig över att en så bred majoritet i Raseborgs stadsfullmäktige trosvisst och villkorslöst lät hamnprojektet gå vidare för slutlig planering. För den som inte har insyn i de kommunala gemaken ser det ut som om projektet redan har godkänts – åtminstone i princip.
För det Jakobstadsbaserade byggnadsföretaget som vill bygga måste det i alla händelser kännas skönt.
Dokumentet som fullmäktige fick sig tilldelat är såtillvida unikt att det inte upptar ett enda ord som kan kallas kostnadskalkyl och andra byggrelaterade fakta.
Nästa gång når planen fullmäktige före sommarstiltjen 2014 men då är slaget antagligen redan förlorat. De närmast kommande månaderna blir därför avgörande hur exploateringen av det kanske sista stycket allmän park- och havsmiljö i stadskärnan kommer att ske.
Den centrala frågan lyder: skall Mammon sluka allt eller går det att framsynt reservera tomtmark för framtida behov som i dag inte är kända men som kan bli aktuella när tiderna blir gynnsammare än i dag. I gällande detaljplan talas det t.ex. om lokaliteter för allmänt bruk i sluttningen söder om järnvägen.
Man kan förstå att det är frestande för fullmäktige att mitt i allt ekonomiskt elände få fatta ett beslut som andas litet framåtanda. Men hamnprojektet är ett särfall som kräver tid för att mogna.
Markanvändnings- och byggförordningen föreskriver strängt vilka krav en plan skall uppfylla. Bl.a. bör man analysera hela det område där planen har inverkan. I detta fall har man delat upp området i två delar med en kommersiell del och en bostadsdel. Men det är totaliteten som avgör.
Detsamma gäller också själva byggandet. I planen från 2008 är det sammanlagda kvadratmetertalet cirka 14 000 varav affärsdelen tar ca 6 300 och bostäderna ungefär lika mycket. I det förslag som nu föreligger skulle den kommersiella biten ensamt sluka nästan 23 000 våningskvadratmeter.
Området där köpcentret skall placeras är mycket litet. Det är svårt att visualisera hur en antagligen mastodontisk byggnadskropp kommer att sitta i terrängen. Men tungt och trångt blir det. Husets höjd i hörnet av Ystadsgatan och Fabriksgatan är 14,66 meter över havsytan medan affärscentrets högsta punkt – parkeringshuset beräknas ligga på nivån 24 meter.
Min fantasi kan svika men säkert är att skalan för detta projekt – hur det sitter i miljön – är av avgörande betydelse. Kan ett opartiskt arkitektutlåtande införskaffas? Är branten vid banan faktiskt det enda ställe Raseborg har att bjuda?
Staden har moderniserat sin syn på information till allmänheten. Norra hamnen blir det första stora eldprovet.
Bengt Bergman