Kolumner och kolumnister
Kolumnen i tidningen bäddar egentligen för ett intelligent och ofta kultiverat samtal mellan skribenten och läsaren. Humor skadar inte i utbytet.
Vi tillskriver gärna gamla tiders kolumnister ett tonläge som i dag har gått förlorat. I många sammanhang är dagens kolumn misstänkt likt den begabbade flödesradion.
Man skriver snabbt, slappt och om bagateller.
Det senaste exemplet hittade jag i tidningen Åland där en enkelspårig journalist bredde ut sig om en ny och förtjusande katt.
Vår största finlandssvenska kolumnist är Guss Mattsson i Dagens Tidning på 1910-talet. Han skrev om kemiska reaktioner, "tisikan i håle" och atomernas värld. Det är njutbart ännu i dag.
Populära kolumnisten Anna-Lena Bengelsdorff står i jämförelsen åtminstone på en poängplats, eller dussinet bästa.
Hennes kåserier i Hufvudstadsbladet kommer att vara aktuella, roande eller tankeväckande åtminstone två-tre generationer framåt.
Anna-Lena Bengelsdorff rör sig vant och hemtamt i historien, antikens arv, kreatursdriften på Kila gård, upplevelserna med aktiva och begåvade ungar i hem och skola. Kort sagt; hon har örat mot marken utan att vid närmare åttio vara döv för terrängens tremolo, skogens sus eller blyg inför stridsrop för vår hotade natur och kultur.
Hennes tredje och kanske sista samling kåserier under rubriken Brev från min pulpet illustrerar detta.
Hon använder ordet pulpet som en utmaning mot de unga kriarättare som envisats med att stryka ordet och ersätta det med skolbänk.
De unga puristerna vill gärna vara rikssvenskan till lags. Och då heter det också hos oss skolbänk.
Attityden är konstlad. Visst borde man också i dagens Sverige förstå vilken möbel en pulpet är.
Måste alltså ett kultiverat, välskrivet och felfritt finlandssvenskt idiom ersättas av ett historielöst rikssvenskt tonläge?
Det tycker inte Anna-Lena Bengelsdorff och inte heller jag.
Kulturkrocken är värd att diskuteras. Fata sua habent libelli, böcker har sina öden.
Brev från Anna-Lenas pulpet är ett utmärkt bidrag i en tid då Fritt fram regerar.