Alessandra Sarelin är forskare.

Eros som politisk kraft

Den sexuella revolutionen suger, skriver Naomi Wolf i sin nyaste bok The Vagina: A New Biography.

Vi lever i ett tidevarv som sägs vara liberalt och postfeministiskt, en tid då sexuella tabun ifrågasätts. Ändå beskriver mellan en av fem och en av tre vanliga kvinnor sitt sexliv som otillfredsställande. Googlar jag kvinnlig sexuell dysfunktion så får jag 730 000 träffar. Om vi har genomlevt en revolution verkar den inte funka för kvinnor.

Hur kan detta vara acceptabelt i vår kultur som till synes bejakar (hetero)sex?

Så har det inte alltid varit. Exempelvis under Hippokrates tid trodde man att kvinnlig sexuell frustration skapar sjukdom. Läkare använde genital massage på sina kvinnliga patienter, eller gav uppgiften till en barnmorska. Man trodde också att kvinnlig orgasm är nödvändig för befruktning.  

Det har funnits tidsepoker och kulturer där sexualitet, fruktbarhet och själva vaginan har setts som heliga. I dag, i internetporrens guldålder, har sexualitet dels reducerats till samlag, dels är heligheten, själfullheten, intimiteten borta. Det är snabbmat som gäller. Sexualitet, i snäv bemärkelse, har kommit att handla om konsumtion och konsumtion kan väl knappast vara befriande?

Sexuellt nöjda och trygga kvinnor är självsäkra, kreativa, hoppfulla, fokuserade och bestämda.

Den sexuella revolutionens frontfigurer på 60-talet presenterade porr som något socialt radikalt och befriande. I jämställda, sekulariserade Sverige blomstrade porrindustrin. Porr ansågs demystifiera och befria det sexuella från religöst och kulturellt påtvingad skam och skuld. Vad händer när en hel generation hellre vilar blicken på en skärm än i varandras ögon? Tilliten, intimiteten och sårbarheten försvinner.   

Men porr hämmar också vår libido, enligt studier som Wolf återger. Porr gör oss avtrubbade och stumma erotiskt och politiskt. Porr upprätthåller status quo. Eros, däremot, skriver Wolf, har potential att hetsa upp människor, andligt, politiskt och fysiskt. Erotisk livfullhet, att känna åtrå till livet självt, är en frigörande kraft, en kraft som kan skaka om rigida normer.

Wolf beskriver ingående nya vetenskapliga rön som bevisar att det finns en koppling mellan vaginan och hjärnan. Det hur en kvinnas vagina mår påverkar hennes självkänsla, kreativitet och identitet. Stressade miljöer med verbala sexuella påhopp kan t.ex. påverka kvinnors hormoner märkbart. Sexuellt nöjda och trygga kvinnor är självsäkra, kreativa, hoppfulla, fokuserade och bestämda.  

Konservativa krafter har alltid varit rädda för verkligt sexuellt uppvaknande.  Rousseau gick så långt att han såg ohämmad kvinnlig sexuell passion som förklaringen till uppfattningen att kvinnor skulle vara inkapabla att utveckla sinne för rättvisa och moral. Han såg kvinnlig sexualitet som ett hot mot själva staten. Och kanske han hade rätt att eros kan vara ett hot mot det patriarkala samhället?