Kaj Lindholm: Tunneln och tummen
Många följde Michael Portillo på TV1. Den brittiska tidigare försvarsministern reste med tåg runt i Europa och vi såg fina tåg och stiliga järnvägsstationer. Reaktionen var att så ska också vi ha det!
Portillo startade från London (8,5 miljoner invånare), reste genom tunneln under Engelska kanalen (50,5 km lång) och drog till Frankrike, 66 miljoner invånare (i Paris 2,3 miljoner invånare), eller till Tyskland, 82 miljoner invånare. Jämfört med Finland, 5,3 miljoner invånare, och Estland, 1,3 miljoner invånare, är det sålunda stora skillnader i ekonomiska resurser och antal tågresenärer.
Men det är klart att bilden av snabba tåg och fina järnvägar påverkar våra politiker och tjänstemän. Vill ha! I synnerhet då de sett Öresundsbron och vet att danskarna och svenskarna håller på med tunnelprojekt mot kontinenten.
Alltnog. Då ”alla andra har/får” ska också Finland/Helsingfors få sitt tunnelprojekt för att hänga med i Europa. Riktningen är Tallinn, dit avståndet är 85 km. Järnvägstunneln beräknas kosta 9–13 miljarder euro och ska vara färdig 2030. Tunneln ska primärt byggas för 20 000 pendlare mellan städerna och spårvidden ska vara västeuropeisk, vilket betyder, att VR:s lokomotiv och vagnar inte kan nyttjas.
Stopp och belägg! Trots att minister Anne Berner skrattar upp sig (HS 6.1) lever det bara 600 000 invånare i Helsingfors och drygt 400 000 invånare i Tallinn. Hur ska det fås ekonomi i projektet? Vem betalar investeringen och driften? Staten, vem annars? Naturligtvis lägger de projektdrivande krafterna en fet mask på kroken och påstår att bnp i Finland ökar med 3 procent och i Estland med 0,5 procent tack vare projektet (HS 6.1).
För VR, som drar in tågturer och stänger järnvägsstationer allt vad bolaget hinner, kan inte Helsingfors–Tallinn-järnvägstrafiken vara intressant. I varje fall är det så tågresenärer och pendlare i Finland måste tänka. Trots att minister Berner gläder sig, är det få pendlare i Kyrkslätt, Sjundeå och övriga Västnyland – tillsammans säkert 20 000 – som kan le. Det finns inte pengar för att bygga stadsbanan Alberga–Kyrkslätt, det finns inte pengar för dubbelspår mellan Kyrkslätt och Karis, det finns inte pengar för ... listan kan göras mycket lång.
Så tummen ner för Helsingfors–Tallinn tunnelprojektet och tummen upp för att utveckla kustbanan och förbättra trafiken, både för resenärer från Åbo och för pendlare till Helsingfors!
Och om det nu är så att ett tunnelprojekt ökar bnp med 3 procent, varför begränsa sig till Helsingfors–Tallinn? Redan tidigare pratade ålänningar om järnvägstunnel till Stockholm och hypersnabba tåg Helsingfors–Stockholm. Har jag inte helt fel, tror jag att också österbottningar talat om järnvägsförbindelse mellan Vasa och Umeå.
Ordföranden för Näringslivets delegation Jorma Ollila manar till modiga beslut i Helsingin Sanomat (2.1), men han förbjuder inte beslutsfattarna att visa gott omdöme.
Kaj Lindholm
är tidigare stadsdirektör.