Ny vändning
Planerna för en stormarknad i Ekenäs tog en ny vändning under den gångna veckan, då det blev klart att det finns ett mycket beaktansvärt alternativ till den omstridda etableringen i Norra hamnen.
Byggkoncernen SRV, en av Finlands största aktörer i branschen, förhandlar med företaget Tammet om att köpa en del av Tammets cirka 4,7 hektar stora tomt vid Metallduksgatan, i nära anslutning till riksväg 25. SRV:s avsikt är att utveckla området för affärsverksamhet, med sikte på ett affärskomplex av Citymarketstorlek.
Kesko bekräftar att man är intresserad av tomten.
Kesko agerar konsekvent. Företaget har hela tiden hållit dörrarna öppna för alla alternativ, och ända sedan planerna på en Citymarket i Ekenäs blev kända vintern 2009 betonat att man är intresserad av en etablering.
Keskos affärsstrategier i den dramatiskt förändrade situationen inom detaljhandeln är säkert föremål för intensivt utredningsarbete i koncernens huvudkontor.
Men så sent som i gårdagens nummer av Borgåbladet uttryckte regiondirektören Timo Huutola i alla fall stor tillfredsställelse över att man efter lång väntan ser ut att få en tomt för en ny Citymarket i Borgå.
Under den livliga diskussionen om planerna för Norra hamnen har många sagt att de nog vill ha en stormarknad i Ekenäs, men inte i Norra hamnen. Byggnadsföretaget Mäenpääs fyravåningskomplex byggt över järnvägsspåret med tillhörande parkeringshus för upp emot 500 bilar ter sig överdimensionerat i den känsliga hamnmiljön.
Den gällande planen ska ge Ekenäs ett attraktivt och trivsamt område vid havet, på samma sätt som många andra städer har omvandlat nedlagda hamnområden till lockande offentliga rum. Planen revideras nu på byggnadsföretagets initiativ.
Beslutsfattare som kommenterade Tammettomten tyckte överlag att den är en bättre plats för en stormarknad än Norra hamnen. De är knappast ensamma om den uppfattningen. Hade det här alternativet varit aktuellt i ett tidigare skede hade nog både Kesko och staden satsat på det.
Visserligen behövs det en anslutning till riksvägen, sannolikt dessutom en planskild sådan, men det kommer staden i alla fall att behöva när utbyggnaderna i Björknäs och Dragsvik så småningom bli verklighet.
Kostnaderna för en anslutning måste jämföras med stadens infrastrukturåtaganden i Norra hamnen. När företaget Mäenpää fick möjlighet att marknadsföra Norra hamnen, i juni i fjol, förband sig staden till en andel som uppskattades till fyra miljoner euro. Nettokostnaderna landade då vid 3 miljoner, staden räknade med att köpesumman skulle bli en miljon.
Då måste man också väga in att trafiksäkra anslutningar har ett bestående värde, medan nyttan av infrastrukturen i Norra hamnen beror på hur framgångsrikt affärskomplexet blir. Projektets lönsamhet har ju ifrågasatts, senast av Henrik Winberg, expert på köpcenteretableringar och tidigare stadsdirektör i Ekenäs.
En stormarknad påverkar den lokala handeln var den än etableras. På Tammettomten skulle en stormarknad knyta an till de affärer som redan finns i området, vid sidan av ökad konkurrens skulle de exponeras mot en större kundström.
I handelsperspektiv är Ekenäs centrum större än Kungsgatan med angränsande gator. Och just Kungsgatans attraktionskraft ska inte överdrivas, en central tomt har ju stått obebyggd i mer än tio år, utan att locka till nya etableringar.
I första hand gäller det att analysera anmärkningarna mot planeändringsförslaget för Norra hamnen, och se vilka åtgärder de ger anledning till.
Då den ekonomiska tillväxten och köpkraften fortsätter att gå bakåt vore det också bra om företaget Mäenpää kunde presentera linjerna i sin finansieringsplan, projektet beräknas ju kosta cirka 80 miljoner euro.
Stadsstyrelsens ordförande Anders Walls har slagit fast att Raseborg kräver en trovärdig finansieringsplan som backas upp av finansiärer innan man går vidare till ett avtal.
Med tanke på att det nu finns ett reellt alternativ ligger det i Mäenpääs eget intresse att visa att finansieringen är tryggad.
Om det finns oklarheter på den punkten kan man nog ifrågasätta det meningsfulla i att gå vidare med planeändringen i Norra hamnen.
Staden måste nu vara lyhörd inför de nya möjligheter som Tammettomten innebär.