Trafikverket förespråkar ny järnväg mellan Åbo och Helsingfors
Trafikverket ser fler fördelar med en ny järnväg mellan Helsingfors och Åbo än med en förbättrad Kustbana.
– Planerna stupar på att det inte finns pengar. Det är vår räddning. Men Egentliga Finlands förbund och Åbo stad har länge jobbat för en snabbare tågförbindelse och det är antagligen i den riktningen vi går. Vi blir aldrig någon metropol. Därför måste Västnyland ha en egen strategi för hur vi ska ordna trafiken och för hur vi ska vara en attraktiv region att bo i, säger riksdagsledamot Maarit Feldt-Ranta (SDP).
Det är på begäran av Kommunikationsministeriet som Trafikverket har utrett framtidsvisionerna för persontrafiken i korridoren Helsingfors-Åbo och jämfört olika banalternativ för att förbättra förbindelserna.
De alternativ man har sett på är dels att göra små förbättringar på Kustbanan, dels en större investering där ett nytt banavsnitt skulle dras via Lojo.
Den nya banan skulle i bästa fall skapa en 45 minuter snabbare förbindelse mellan Åbo och Helsingfors. En utveckling av kustbanan skulle förkorta restiden med en halvtimme.
Åbo och Salo skulle dra nytta av en snabb tågförbindelse som skulle stödja regionens strävan efter tillväxt och samtidigt koppla Lojoregionen till huvudstadsregionens tågtrafik. Kustbanan skulle i stället frigöras för lokaltrafik.
– Det är tragikomiskt att man säger att Kustbanan frigörs för lokaltrafik när man samtidigt kör ner just lokaltrafiken, kontrar riksdagsman Thomas Blomqvist (SFP).
För den fortsatta planeringen kommer man att ansöka om EU-stöd. Finland har föreslagit att utvecklingen av en snabb tågförbindelse mellan Åbo och Helsingfors ska ingå i det europeiska investeringsprogrammet.