Västnyland behöver spetsprojekt
Det räcker inte med att prata om till exempel turism. Regionen måste ha konkreta utvecklingsprojekt.
Bland annat det här tog Raseborgs stadsdirektör Tom Simola upp när han träffade företagare.
Den nybildade föreningen Företagarna i Raseborg hade ordnat en kickoff i Karis för sina medlemmar och Simola höll en inledning.
Det var ord och inga visor när stadens ekonomi kom på tal. Ekonomin är i ett uselt skick, sämre än i Salo. Så stadens organisation ska möbleras om under våren.
– Det kommer att svida, det är ett faktum, sade Simola.
Mera utveckling
Förändringarna kan i alla fall leda till att näringslivet får en tydligare ställning i stadens organisation. Redan för ett par år sedan efterlyste företagarna någon som sköter näringslivsfrågor i Raseborg. Tidigare fanns en utvecklingsdirektör, men han blev uppsagd.
Simola nämnde att hans föregående arbetsgivare, Kimitoöns kommun, hade en utvecklingsavdelning med fem fast anställda plus några projektanställda.
Han kan tänka sig att skapa en utvecklingsenhet för näringslivet där turism, sysselsättning och info ingår. Att samtidigt dra ner på en verksamhet och öka en annan ser han som "juridiskt krävande".
Hur krävande det är återstår att se.
Klarare satsningar
Då man diskuterar näringsliv i Västnyland har det kommunala utvecklingsbolaget Novago en given plats. Simola konstaterade helt kort att staden betalar ganska mycket till bolaget och i gengäld borde kunna förvänta sig ganska mycket.
Företagaren Jani Roman inflikade att Novago hjälper människor att starta företag men saknar en strategi.
Under sina cirka fyra månader som stadsdirektör i Raseborg har Simola hunnit undra var de regionala spetsprojekten håller hus.
– Det hjälper inte att prata om till exempel turism, det måste finnas konkreta projekt. Allt annat är slöseri av tid.
Han önskade att regionen står enad då den vänder sig till Helsingfors för att få understöd till nya utvecklingsprojekt.
Olika intressen i söder och norr
Simola ville också se ett ännu bättre samarbete på axeln Hangö–Raseborg–Ingå. Samarbetet norrut, med Lojo, är knepigare.
– De facto har Raseborg och Lojo en hel del olika intressen.
Han nämnde som exempel tågtrafiken.
Planerna på att bygga en ny, snabbare linje från Helsingfors till Åbo, via Lojo, är dåliga nyheter för kustbanan. Kustkommunerna skulle inte ha någon större glädje av ett sådant bygge, men nog Lojo.
Frågan är alltså hur två relativt stora städer i Västnyland ska kunna samarbeta och utveckla regionen då intressena går isär.
Driftiga företagare viktiga
Allt ansvar för näringslivet vilar emellertid inte på kommunens axlar. Simola tog Kasnäs som ett exempel på ett livskraftigt ställe, med både spa och hotell. Där har driftiga företagare skapat ett lyft.
– Det området har aldrig sett några kommunala pengar.
Företagaren Svante Eklund var inne på liknande tankegångar. Han påpekade att man inte bara ska fråga vad staden kan göra för företagarna utan också fråga vad företagarna kan göra för staden.
Mera fest
Efter Simolas inledning var det dags för grupparbete. Deltagarna satt i mindre grupper och spånade fram ideér om vad den nybildade företagsföreningen ska göra i framtiden.
Företagarna i Raseborg är ett resultat av en fusion mellan Ekenäsnejdens företagare och Raseborgs företagare. Tanken med en kickoff var bland annat att stärka samhörigheten bland medlemmarna.
Bland förslagen som grupperna presenterade fanns fester, motion, nätverkande och större synlighet. Uppslagen samlades in och ska behandlas i föreningen.