Sportaffärer möbleras om
På tisdag stänger Ekenäs enda sportaffär. Vad som sedan sker är öppet. Konkurrensen är hård. Stora utländska företag, näthandel och regniga vintrar är svåra att tackla.
I maj köpte SGN Group kedjan Elmo Sport som har haft en butik i Ekenäs i många år. I dagarna säljer butiken ut allt och framtiden är oklar.
– Vi avslutar det här med äran i behåll och så ser vi vad det blir, säger Jan Dahlström.
Han och Börje Blomqvist har drivit verksamheten i Ekenäs. Dahlström sticker inte under stol med att läget är kärvt.
– De utländska kedjorna kör förbi med blinkarna på. Det är tufft.
Vädret är inte heller på sporthandlarnas sida. Det ser ut att bli en våt vinter för tredje året i rad. Då samlar både skidor och skridskor damm på butikshyllan.
Dahlström konstaterar i alla fall att ingenting är uteslutet. Men han tror inte på tre likadana sportbutiker i Hangö, Ekenäs och Karis.
– Om det blir en fortsättning borde man specialisera sig på någon varugrupp.
Mera muskler i Finland
SGN Group äger sedan 2006 Sportia, som finns i Hangö och Karis. Stefan Nieminen är vice vd på SGN Group och blir vd den 1 januari 2016.
Han berättar att SGN Group förstärkt sin position i Sverige. I fjol köpte man Team Sportia och nyligen förvärvades 50 procent av aktierna i Sportringen. Resultatet är att SGN Group har nästan 400 svenska sportaffärer, varav cirka 100 specialiserat sig på cyklar.
I maj köpte man alltså kedjan Elmo Sport.
– Vi ville förstärka vår sportbusiness i Finland genom köpet av Elmo Sport. Nu har vi lite mera muskler i Finland, förklarar Nieminen.
Oklart i Ekenäs
Vad som ska ske i Ekenäs kan han inte säga något om.
– Frågan är ännu öppen. Vi vet inte vad butikens ägare har för planer för framtiden.
På frågan om marknaden är tillräckligt stor för en sportaffär i både Hangö, Ekenäs och Karis svarar Nieminen försiktigt optimistiskt.
– Vi tror det finns möjligheter att ha en sportbutik på de här tre orterna. Det beror förstås på storleken, man kan inte ha en tusen kvadratmeter stor butik på alla orter. Det är en ganska begränsad marknad.
Nytt koncept i Hangö och Karis
Sportia i Hangö och i Karis kommer att övergå till konceptet Team Sportia nästa år.
Enligt Nieminen innebär det att affärerna samarbetar kring bland annat inköp, inredning och marknadsföring. För kunderna kommer förändringen framför allt att synas i inredningen och i varusortimentet.
– Vi är jätteduktiga på till exempel ishockey, längdskidåkning, cykling och löpning. I vissa kategorier vill vi vara bäst och satsar på dessa, säger Nieminen.
Han tillägger att så kallade team sales, försäljning till föreningar, är en annan stor bit.
– Klubb-businessen är jätteviktig. Den kommer vi att satsa häftigt på i framtiden.
Jyrki Kortelainen driver Sportias affärer i Hangö och Karis. Han konstaterar att det är turbulent på marknaden just nu. Hur det kommer att gå i Ekenäs vågar han inte sia om.
Även för Kortelainen har de snöfattiga vintrarna varit illa för försäljningen av vintervaror.
När hans två affärer går med i konceptet Team Sportia försvinner den limegröna färgen från väggar och logon och ersätts av rött och vitt.
Konkurrens på nätet
Näthandeln tar sin beskärda andel av kunder i Västnyland. Nieminen konstaterar att konkurrensen med utländska företag är hård för alla sportaffärer.
– Det kommer mycket till Finland från andra länder via näthandeln.
Enligt honom går närmare 60 procent av de kunder som tänkt köpa lite dyrare sportartiklar in på nätet och gör prisjämförelser eller söker fram mera information innan de besöker en affär.
– Om vi inte har ett konkurrenskraftigt sortiment där tappar vi kunder i butiken.