Ny fartygstrafik från Hangö till Polen
I januari inleder rederiet Finnlines trafik mellan Hangö hamn och Gdynia i Polen. Tre avgångar per vecka ska konkurrera med landsvägstrafiken genom Baltikum.
Avtalet mellan Finnlines och Hangö hamn omfattar tre avgångar i båda riktningarna per vecka. De årliga fartygsanlöpen i Hangö hamn ökar därmed återigen rejält, med över 150 anlöp per år.
Finnlines har gått in för en satsning på Hangö. Motiveringen är bland annat tidseffektivitet. Finnlines öppnade en linje från Hangö till Rostock, Tyskland, i januari. Då sade Staffan Herlin, marknadsföringsdirektör på Finnlines, till VN att rederiet också planerar starta trafik mellan Hangö och Polen - om man lyckas få tidseffektiva tidtabeller.
Sjöväg versus gummihjul
Den nya linjen till Polen ska konkurrera med landsvägstrafiken genom Baltikum, rutten Via Baltica. Herlin berättar att Finnlines för närvarande har ett roro-fartyg som går mellan Helsingfors och Polen två gånger i veckan. I och med att man byter hamn blir sjövägen kortare, och avgångarna ökar till tre per vecka.
Enligt Herlin är den låga kostnadsnivån på Via Baltica utmanande. Det är den livliga trafiken över Finska viken också.
– Det här blir säkert kämpigt men jag utgår från att vi klarar skivan, tillsammans med Hangöborna, Hangö Stevedoring och Hangö hamn, säger Herlin.
Enligt honom ser man en liten tillväxt på den östeuropeiska marknaden, medan det är stillsammare i övriga Europa.
Finnlines trafik till Rostock fortsätter som förut.
Mera jobb i Hangö
Hangö Stevedoring fungerar som stuveri för Rostock-linjen och ska också hantera godset som transporteras mellan Gdynia och Hangö. Enligt Herlin räknar man främst med trailers, som större internationella speditörer typ Schenker och LKW Walter transporterar.
Vd Esa Torstensson på Hangö Stevedoring har inte kunnat nås för en kommentar, men har tidigare sagt att nyanställningar kan behövas då stuveriföretaget redan tidigare i år fått mera jobb via exempelvis SSAB:s ökade ståltransporter över Hangö hamn.
Trafiken till Polen startar den andra veckan i januari. Till en början är det ropax-fartyget Finneagle som kommer att synas i Hangö hamn, senare kommer något annat av Finnlines fartyg att sättas in på rutten.
Finnlines hör till rederiet Grimaldi Group, som har sitt huvudkontor i Italien.
- År 2008 var fartygsanlöpen i Hangö hamn 1 504.
- År 2009 var de nere i 1 119.
- År 2013 hade de ökat till 1 400.
- År 2015 (fram till december) har 1 550 anlöp registrerats.
- År 2016 kan trafiken öka med flera hundra anlöp.