Tullen i Hangö stänger luckan
Från och med juni minskar kundservicen över disk vid tullen i Hangö för att med tiden dras in helt och hållet. Det mesta kan redan nu göras på nätet.
Hittills har tullen i Hangö erbjudit kundservice under tjänstetid. Vid luckan i Frihamnen har kunder exempelvis kunnat tulla sina postpaket och sedan fått dem hemskickade från Helsingfors-Vanda. Via kundservicen har man också kunnat få vissa dokument utskrivna. Och i bilbeskattningsärenden har det funnits dokument som måste finnas i pappersversion.
– Allt det här ska vara möjligt att göra elektroniskt framöver när tullen har utvecklat sina klareringssystem. Det är det som är målet. Behovet av kundservice över disk minskar, säger tullöverinspektör Jari Virta i Hangö.
Att man inte ger kundservice vid luckan längre betyder dock inte att kundservicen skulle försvinna helt och hållet.
– Vi kan sköta det på andra sätt. Man kanske kan beställa en tid per telefon eller e-post, säger Virta som inte tror att den minskade kundservicen innebär att man måste reducera personalstyrkan i Hangö.
Vem ska skatta?
Det som däremot kan ha större följder för tullens verksamhet i Hangö är det nya regeringsprogrammet. Det innehåller planer på att överföra tullens skattefunktioner till skatteverket. I dagens läge är det tullen som har hand om punktbeskattningen, bilbeskattningen och mervärdesskatten från tredjeländer. I Hangö jobbar ett tjugotal tulltjänstemän främst med bilbeskattningsärenden.
– Vi vet inte riktigt vad detta kommer att innebära för oss. Det torde klarna under nästa år. Att skattefunktionerna helt skulle försvinna från oss är inte troligt. Men ett första skede skulle troligtvis kunna vara att tullens funktioner och personal överförs till skatteverket, det vill säga att beskattningsverksamheten fortsätter i en annan arbetsgivares regi. Syftet är att spara pengar. Frågan är om man verkligen gör det, säger Virta.