Smugglarna blir allt aggressivare
115 000 båtflyktingar i oktober – det har den grekiska kustbevakningen på sitt område. Nu vill EU låta militären stoppa smugglarbåtar.
FN:s säkerhetsråd godkände i fredags att EU får genomföra militära insatser för att ta hand om flyktingbåtar som drivs av människosmugglare i Medelhavet.
Det skulle betyda att flottstyrkor har mandat att borda fartyg för inspektion, beslagta dem och ta dem ur trafik ifall de drivs av människosmugglare. Insatserna får genomföras utanför Libyens kust, som är en vanlig flyktväg.
HBL har träffat konteramiral Ioannis Karageorgopoulos vid den grekiska kustbevakningen, som i år haft över 2 000 sök- och räddningsuppdrag där de räddat omkring 68 000 människor. Närmare hundra rapporteras antingen ha dött eller vara saknade.
Karageorgopoulos kritiserar inte Turkiets kustbevakning, utan säger att det är för sent att agera då människor redan är på stranden. Viktigare är informationsutbyte för att få fast arrangörerna, menar han.
– Vi har ett samarbete på daglig basis då vi ger varandra information och överlämnar bevis som den turkiska polisen kan använda.
Med tanke på en kommande internationell insats för att stoppa smuggelbåtar kan han berätta att smugglarna har blivit allt mer hänsynslösa. Så här beskriver han hur de gör:
1. Massavgångar
– Det här är ett fenomen som verkligen prövar vår kapacitet: att de lägger ut många båtar samtidigt. Till exempel den 14 augusti observerade vi tolv olika båtar som lämnade Turkiet ungefär samtidigt på ett område där vi hade en enda patrullbåt. I september var det en tidig morgon tjugofyra båtar som lämnade kusten inom mindre än två timmar. Också då hade vi en patrullbåt, med en hög risk att bli tvungen att välja vem som ska räddas, säger Ioannis Karageorgopoulos, vars arbete vänts upp och ner det senaste året.
Massavgångarna har dessutom fått bieffekter på den grekiska sidan, där det står plundrare och väntar på att båtar ska anlända och lämnas.
– Det har dykt upp plundrare som väntar på att ta motorerna eller hela båtar så fort de lämnats på strand.
2. Allt aggressivare metoder
När en smugglarbåt möter en patrullbåt, och en smugglare finns ombord, kan flyktingarna utnyttjas för hot.
– De kan hota med att kasta dem överbord eller verkligen göra det. Ibland lämnar de bara människor i vattnet, säger Karageorgopoulos.
– Vi har sett allt mer aggressivitet. Farliga manövrer och vapen ombord. I ett fall hällde en smugglare ut bensin och hotade tända eld på farkosten. Vid sidan om det humanitära uppdraget att rädda människor måste vår kustbevakning också försöka samla fällande bevis som vi kan ge åklagaren eller dela med polisen i Turkiet och Europol.
3. Spridda destinationer
– Båtar har anlänt till åtminstone 22 öar, varav en del är bebodda och en del obebodda.
Smugglarna byter också strand med jämna mellanrum, och tar inte i land om de vill undvika att åka fast, utan slänger i passagerarna.
– Allt beror på vilken risk man är villig att ta. För det kortaste avståndet mellan Turkiet och Grekland kan priset på färden vara mellan 1 000 och 2 000 euro.
4. Smugglarna åker inte med
Hittills i år har drygt 270 människosmugglare gripits i Grekland.
– Det är väldigt lite med tanke på att det under samma tid anlänt 400 000 båtflyktingar. Den främsta orsaken är att arrangören håller sig undan. Alla parter har lärt sig hur man håller kontakt utan att träffa arrangören, för att undvika att denne ska åka fast.
Smugglaren åker allt mer sällan med.
– De väljer ut en kandidat bland flyktingarna som får en snabbkurs i att styra båten, i utbyte mot en gratis resa, pekar ut en punkt ute vid horisonten och ger order att åka dit- åt.
5. Skippar flytvästar, säljer vatten
– Flytvästar förekommer ganska glest. De delas ut till vissa och den som betalar mer får bättre behandling. Det är rått. Orsaken är att flytvästar stjäl utrymme på båten. Om alla har flytvästar på ryms färre människor, säger Karageorgopoulos.
Både i båtar och bilar gäller att man får betala högre pris för högre bekvämlighet – eller hundra dollar för en flaska vatten, som Benyamin Nabegh berättar i artikeln intill.