Det är ofta chefen som trakasserar
I fjol tog 542 kontakt med Regionförvaltningsverket i södra Finland på grund av mobbning och trakasserier. I många fall handlade det om att chefen uppfört sig illa.
Trakasseri kan vara svårt att få syn på vid första ögonkastet. Definitionen på trakasseri och på osakligt bemötande är ett beteende som sårar med till exempel ord, åtgärder eller attityder. Det kan också handla om att arbetstagarens prestationer omotiverat kritiseras, att hen svartmålas eller isoleras. Bemötandet ska vara fortgående och riskera den anställdas hälsa.
Tanja Välke är jurist på Regionförvaltningsverket i södra Finland, ansvarsområdet för arbetarskydd. Hon har jobbat med mobbningsfrågor i åtta år.
– I offentligheten talas det om att mobbning ökat. Jag tycker inte problemet vuxit enormt mycket, däremot vet folk mera i dag. De vet att man inte behöver tåla vad som helst, säger Välke.
En känt fall av vuxenmobbning handlar om Hilkka Ahde. Ahde var informationschef på Bil- och transportbranschens arbetarförbund
- Regionförvaltningsverket i södra Finland, ansvarsområdet för arbetarskydd, behandlar frågor om trakasserier och osakligt bemötande.
- År 2014 tog 542 kontakt om detta, år 2013 var antalet 378, år 2012 428 kontakter.
- Av dessa kontakter ledde få vidare till förundersökning hos polisen, år 2014 var det 2 fall, 2013 var det 1 fall och 2012 6 fall.
och hon anmälde sin chef Timo Räty för mobbning till Regionförvaltningsverket i södra Finland år 2011.
Efter fyra år och många braskande löpsedlar fälldes Räty för psykiskt våld i Helsingfors hovrätt. Ahde fick hålla sitt jobb, Räty måste gå.
– Det här fallet var ovanligt långdraget. Arbetsgivaren hade inte gjort något trots att Regionförvaltningsverket tagit kontakt och uppmanat arbetsgivaren att vidta åtgärder, säger Välke.
Chefen skriker eller fryser ut
De flesta som kontaktat Regionförvaltningsverket angående trakasserier får råd om hur de ska hantera saken. I fjol tog 542 kontakt, varav 57 fall ledde till en granskningsrapport.
Målet med Regionförvaltningsverkets rådgivning är att frågan om trakasserier ska kunna lösas på arbetsplatsen.
Enligt en rapport som verket gjort handlar de flesta kontakter om att en chef eller arbetsgivare upplevs som osaklig.
Denna har ofta uppfört sig illa, till exempel skrikit, nedvärderat eller ignorerat den anställda.
Arbetet som den anställda gör kan ha kritiserats eller synats med förstoringsglas.
På Regionförvaltningsverket konstaterar man att det verkar som om det fortfarande finns bristande kunskap på arbetsplatsen om hur man hanterar trakasserier.
Alla har ett ansvar
I Sverige har kränkande särbehandling på arbetsplatsen varit kriminellt sedan 1993. I Finland uppdaterades arbetarskyddslagen 2002. Då kom frågan om trakasserier in.
"Om det i arbetet förekommer trakasserier eller annat osakligt bemötande av en arbetstagare som medför olägenheter eller risker för arbetstagarens hälsa, skall arbetsgivaren sedan han fått information om saken med till buds stående medel vidta åtgärder för att avlägsna missförhållandet" (Arbetarskyddslagen, § 28).
Allt handlar inte om chefen. Alla har ett ansvar för arbetsklimatet. Arbetarskyddslagen påpekar att arbetstagare ska låta bli att trakassera sina kolleger.
Regionförvaltningsverket skriver i sin rapport om trakasserier (2013) att anställda ibland tar till anklagelser om mobbning som ett slagträ i en konflikt med arbetsgivaren.
Också chefer kontaktar verket, men de är få.
Sällan till domstol
Att mobbning slutar i domstol är sällsynt. Av de hundratals kontakter Regionförvaltningsverket får varje år leder cirka tio procent till en granskningsrapport, medan ett fåtal går till polis och domstol.
På Arbetarskyddsförvaltningens webbtjänst finns några meddelanden om färska mobbningsdomar.
I juli i år dömde Helsingfors tingsrätt en vd till böter för att i ett och ett halvt års tid ha trakasserat en arbetstagare. Chefen hade bland annat skällt på arbetstagaren framför kunder och andra anställda.
I en annan dom i juni i år dömde Österbottens tingsrätt en chef till tre månaders villkorligt fängelse och böter för bland annat trakasseri. Chefen hade i 15 års tid trakasserat företagets ekonomichef bland annat genom att skrika, kritisera, kallat henne dum och gammal käring, kastat papper från hennes arbetsbord på golvet med mera.
Enligt Välke går alla fall inte via Regionförvaltningsverket. En del vänder sig direkt till polisen.
Källa: Regionförvaltningscentralen i södra Finland, rapporter om övervakning av trakasserier 2013 och 2014, "Häirintään liittyvä valvonta".