Forskare: Finlands Pisa-framgångar har tolkats fel
Det finns inga forskningsresultat för varför Finland fick så goda resultat i de första Pisa-jämförelserna, anser den svenska forskaren Gabriel Heller Sahlgren.
– De finska skolorna hyllades länge på ett ganska okritiskt sätt. Man har börjat ifrågasätta slutsatserna först då Finland började halka nedåt i Pisa-rankningarna.
Gabriel Heller Sahlgren gav i våras ut boken Real Finnish Lessons. The True Story of an Education Superpower. På tisdagen var han första gången i Finland för att presentera sina tankar, på tankesmedjan Magmas seminarium.
Enligt Heller Sahlgren förklaras mycket av sociokulturella faktorer samt Finlands snabba samhällsutveckling under efterkrigstiden. Den djupa recessionen på 1990-talet hade också en betydelse då den försinkade utvecklingen: gammal hierarkisk pedagogik gynnade elevernas prestationer, anser Heller Sahlgren.
– Pisa-undersökningarna mäter inte hur bra bildningspolitiken är utan hur bra man klarar provet.
Utbildningspolitiken kan till med ha försämrat den finska skolan, säger Heller Sahlgren, forskningschef vid brittiska Centre for the Study of Market Reform of Education och forskare vid London School of Economics.
Hönan eller ägget?
Professor Jouni Välijärvi, chef för institutionen för utbildningsforskning vid Jyväskylä universitet och nationell koordinator för Pisa-undersökningen, tror inte att pedagogiska reformer skulle ha försämrat resultaten.
Välijärvi anser att Heller Sahlgren sätter för stor vikt på historiska element. Han lyfter i stället fram den dramatiska förändringen i hur mycket mindre barn läser nu.
Heller Sahlgren kontrade med en motfråga:
– Läser barnen mindre för att de presterar sämre eller presterar de sämre för att de läser mindre?
Fritjof Sahlström, docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper vid Helsingfors universitet, anser att det finns problematiska element i Heller Sahlgrens bok.
– Den är ändå ett otroligt värdefullt debattinlägg, och särskilt viktig i Finland just nu då vi är på väg att få en ny läroplan och går mot mångkulturalitet.
"Cirkusen fortsätter"
Heller Sahlgren är en omstridd skoldebattör också på hemmaplan.
I en debattartikel i Dagens Nyheter varnade han och två andra forskare för att basera utbildningspolitik på tolkningar av Pisa-resultat: ”Pisastudien är ett fyrverkeri av korrelationer som i slutändan inte säger någonting om de bakomliggande orsakssambanden”.
Heller Sahlgren efterlyser bättre forskning som skiljer kausalitet från korrelation, orsakssamband från det att två saker verkar gå hand i hand. Han är överlag kritisk till skoljämförelser.
– Hur ska man jämföra utbildningssystem när det finns länder där elever sover i skolan och får privat undervisning på kvällarna?
Heller Sahlgren pekar också på hur Pisa-intressets fokus ständigt flyttar.
– Just nu ska vi tydligen åka till Polen och Estland. Cirkusen fortsätter.