570 kan få sparken från VR
VR står inför ett omfattande sparprogram som kan leda till att 570 av totalt 2 800 anställda inom persontrafiken, underhållet och Avecra får sparken. VR ska spara 50 miljoner euro. Det betyder också färre turer och eventuellt helt indragna bansträckor senare.
VR har tappat passagerare till lågprisbussbolagen. En hårdare konkurrens inom fjärrtrafiken syns i VR:s statistik. Under det andra kvartalet gjordes drygt 6 procent färre resor i jämförelse med samma tidpunkt i fjol. VR står inför ett omfattande sparprogram, som innebär många förändringar. I höst minskar antalet turer på sträckan mellan Helsingfors och Åbo samt Seinäjoki och Vasa. Också på andra rutter blir det indragningar.
– På många turer är passagerarantalet färre än 20 procent av kapaciteten, säger vd:n Mikael Aro.
En nyhet är att fjärrtågen mellan Helsingfors och Åbo stannar i Alberga i stället för Esbo centrum från och med den 25 oktober.
– Alberga har utvecklats till en viktig punkt för kollektivtrafiken i hela regionen. Vi tror att det här arrangemanget fungerar bättre för våra passagerare, säger Aro.
Förändringen påverkar inte nätrafiken på kustbanan. Enligt Aro är eventuellt fler indragningar av trafiken på väg. Kommunikationsministeriet köper trafik från VR på olönsamma rutter utanför huvudstadsregionen. Den nuvarande summan uppgår till 40 miljoner, men nästa år väntas en minskning på 12,3 miljoner euro. Det kan innebära att trafiken på sträckan mellan Hangö och Karis är hotad.
– I det här läget finns det inget konkret när det gäller vilka rutter vi måste lägga ner. Alla möjligheter är öppna och förhandlingar förs i höst, säger Aro.
VR kommer att effektivera prissättningen av biljetterna för att kunna svara mot konkurrensen. Enligt Maisa Romanainen, som är chef för passagerartrafikdivisionen, är det för tidigt att säga hur mycket biljetterna kostar i fortsättningen.
– I det här läget är det svårt att avgöra hur mycket vi kommer att sänka biljettpriserna. Men jag kan försäkra er om att det det är fråga om rejäla prissänkningar. Vi har goda erfarenheter av sommarens prissättning på sträckan mellan Helsingfors och Tammerfors, säger Romanainen.
De som inte berörs av samarbetsförhandlingar är personalen inom Helsingforsregionens närtrafik, VR:s administration, VR Track, VR Transpoint och Pohjolan Liikenne.