Storprojekt förändrar Kyrkslätt
Massiva infrastrukturella byggprojekt håller sakta men säkert på att förändra Kyrkslätt till den metropolgränsande kommun man länge visionerat om. I trådarna håller ett västnyländskt bolag med fötterna på jorden.
I VN den kunde vi läsa om fastighetsboomen i Kyrkslätt, bland annat i Tolls. Nu tar Tollsområdet ytterligare ett steg i utvecklingens tecken då den nya tågstationen invigs i dag. Arbetet med stationen påbörjades förra året och avslutades den här veckan.
– Först var tanken att allt skulle vara klart i juni. Men redan i november i fjol visste i att det inte blir färdigt i tid, av olika orsaker, och att det skulle ta åtminstone till augusti, berättar Tommi Knaapinen, vd för Ralf Ajalin Ab som varit projektets huvudentreprenör.
Projektet har förändrat Tollsområdet drastiskt. Eller snarare har en rad projekt gjort det. Det som tidigare varit enstaka stuga och tjocka skogssnår är nu nya höghus, hundparker och parkeringsplatser med mera. Tomter för nya höghus finns också. Knaapinens gäng har fixat all infrastruktur sedan 2013, med Kyrkslätts kommun som kund. Även Trafikverket har deltagit i Tolls, och betalat en betydande andel av kalaset, efter att de bedömde projektet viktigt. Sedan har kända aktörer i fastighetsbranschen köpt tomter och byggt höghus, medan Ajalin har fokuserat på stationen.
– Den gamla hållplatsen var bara järnväg och låg mitt i kurvan. Det är farligt i sig, dessutom fanns en övergång som också var farlig. Jag har sett mopopojkar köra i full fart över där, utan att titta efter. Skulle jag vara förälder skulle jag vara orolig.
Områdets föräldrar, liksom de andra invånarna, har i regel varit positivt inställda till bygget, vilket Knaapinen är mycket tacksam för. Den nya stationen ligger på en raksträcka innan kurvan den gamla stationen låg i. Den nya bron som delar av stationen ligger på är betydigt bredare än sin föregångare, med cykel- och gångväg och två filer i tunneln under den. I enlighet med nya EU-direktiv finns märkningar för blinda vid perrogen och övergångsställena så att risken för olyckor minskar. Det är ett massivt byggprojekt, Ralf Ajalin Ab:s största hittills, och tågen har gått hela tiden, vilket har gjort projektet ännu mer utmanande.
- Planeringen av ett sådant här projekt är otroligt omfattande, man måste ha koll på helheten hela tiden. Vi har haft 15 konsulter med i planeringen plus kommunen, och utan dem skulle inget ha blivit gjort rätt, säger Knaapinen.
Ralf Ajalin är även huvudentreprenör i utvecklingen av Sarvviks nya bostadsområden. Där skjuter höghusen redan upp som svampar, medan Knaapinens företag röjer och förbereder för fler höghus, radhus och egnahemshus.
– Inte skulle man tro att det är Kyrkslätt. De här husen går för miljontals euro och området ser ut som om det skulle vara ett lyxkvarter i Westend, säger Knaapinen.
Företaget använder sig helhjärtat av Västnyländsk arbetskraft.
– Vi vill använda arbetskraft som håller skatterna i regionen. Mest samarbetspartners har vi från Raseborg. Jag är mycket tacksam över våra samarbetspartner och tillsammans kan vi utmana större bolag och få just sådana här projekt.
Företaget som startades 1977 av Ralf Ajalin fick för några år sedan certifikat för byggprojekt av Tollsstationens storlek. Endast få andra företag har samma certifikat.
– Vi är ett litet företag i samma lek som de stora pojkarna. Men just med att samarbeta med lokala företagare kan vi få stora projekt i stället för till exempel Destia.
Herr Ajalin själv gick i pension då Tommi Knaapinen tog över vd-tjänsten. Han är ändå med och ger sin expertis, tillsammans med andra konsulter, i projekt som Tolls station och Sarvvik. Företaget har nu projekt i Åbo, Vihtis, Kalajoki med flera, utöver i Västnyland. Ett stort arbete för Nylands brigad blev också klart i dagarna. Planeringen är alltid miljö- och omgivningsvänlig.
– Till exempel spränger vi naturligt och inte med raka laddningar. I Sarvvik får vi inte ta bort träd som är tjockare än ett visst mått, och vi försöker alltid göra områden så naturliga som möjligt, säger Ajalin.