Drönare väntar på egna regler
Intresset för drönare med kamera ökar. Samtidigt finns inga regler för var man får flyga i Finland. Ett lagförslag finns, men det gäller inte fritidsflygare.
Gruset yr då multikopterns sex motorer startar. Johan Ljungqvist kollar på fjärrkontrollen hur många satelliter han har kontakt med.
– Jag vill ha kontakt med minst sju innan jag flyger. Helst mellan åtta och tio.
Tappar Ljungqvist radiokontakt med drönaren flyger den tillbaka till startpunkten och landar automatiskt.
– Därför är det viktigt att man inte flyger direkt.
Ljungqvist har flugit och fotat med multikopter i två år. Hans passion är landskapsfotografering.
– Drönaren ger helt nya möjligheter för nya perspektiv. Jag tycker om att pusha vad som är tekniskt möjligt.
Inga regler många möjligheter
Landskapsfotografering är inte det enda som får nya möjligheter med drönare.
– Sätter man en värmekamera på en drönare kunde den användas effektivt i räddningsarbete. Det finns massor med möjligheter, säger Ljungqvist.
I Finland finns ännu inga lagar som reglerar fotografering med drönare. Det finns inte heller krav på tillstånd eller certifikat. Samtidigt ökar intresset för drönare, vilket kan medföra risker. Till exempel höll en drönare på att krocka med ett flyg i Polen förra veckan.
Det finns ett lagförslag som skulle reglera drönare, men det påverkar bara de som använder drönaren kommersiellt. Det gör Ljungqvist, men han ser inte lagförslaget som ett problem.
– Det som nämns är saker jag och andra som använder drönare kommersiellt redan beaktar, så på det sättet är reglerna inte så effektiva. Risken att en ovan hobbyflygare gör något galet är större, och enligt förslaget skulle denna typ av flygning inte omfattas av regelverket.
Lagförslaget innehåller lätta regleringar jämfört med resten av Europa och världen. Bland annat måste piloten innan varje flygning göra en skriftlig riskanalys som ska sparas i tre månader.
I lagen definieras också närmare var man inte får flyga. Bland annat begränsas flygning nära flygplatser. Redan nu är gps-styrsystemet i drönarna programmerade så de inte kan flyga för nära.
– Det är som ett område kring flygplatser som automatiskt styr bort drönare. Det går förstås att koppla bort manuellt.
På Trafi resonerar man att man inte vill begränsa innovation för finska företagare med alltför strikta regler.
– Vårt mål är att ge så mycket handlingsutrymme för obemannade flygplan som möjligt utan att äventyra säkerheten. Därför är det viktigt med ansvarsfullt beteende av användaren, säger Heikki Jokinen från Trafi.
Det klarnar inte förrän tidigast i höst om reglerna införs eller inte.
Fotoreglerna gäller
Förstås gäller de allmänna reglerna för fotografering. De innebär att man får fotografera fritt på allmän plats, men inte störa hemfriden. Ljungqvist är noga med att tillämpa god foto etik då han fotograferar med drönaren och är strängare än vad lagen kräver.
– Jag försöker att inte störa andra eller fotografera sådant jag inte har att göra med. Jag undviker att fota människor och registerplåtar då jag fotar kommersiellt.
Det är tillåtet att flyga ovanför folkmassor, men det undviker Ljungqvist av säkerhetsskäl.
– Ramlar den ner i en folksamling kan den göra stor skada.
Den största säkerhetsrisken enligt Ljungqvist är att man tappar kontroll över drönaren.
– Det är sällan tekniska fel som ställer till med olyckor, utan mänskliga misstag.
Därför rekommenderar Ljungqvist att man börjar flyga modellplan i en modellplanklubb om man är intresserad.
– Då får man känsla för att flyga fjärrstyrt och så lär man sig om säkerheten.
I höst föreläser Ljungqvist om landskapsfotografering med multikopter i Hangö.
Redigerad: Rubriken "Drönare flyger utan regler" är missvisande eftersom luftfartslagen sedan november i fjol också gäller obemannade luftfartyg som drönare (multikoptrar). Trafi utarbetar i sin tur ett förslag till hur lagen bättre kan tillämpas på dessa.