Din skrotbil är värd 1500 euro
Skrota din gamla bil – få 1500 euro rabatt på en ny bil. Resten av året testar staten skrotningspremien som både ska gynna miljön och få fart på bilhandeln.
Från den första juli till nyår pågår en kampanj med målet att ersätta gamla bilar med nya. För varje bil som skrotas får ägaren 1500 euro rabatt, om personen köper en ny bil. Villkor är bland annat att den nya bilen inte får vara begagnad och att den dessutom får ha koldioxidutsläpp på högst 120 gram per kilometer. Alternativt kan man köpa en bil som använder miljövänligt bränsle eller en hybrid- eller elbil.
– Jag hoppas verkligen att kampanjen lyckas. För miljön är det väldigt viktigt – av en skrotad bil återvinns 95 procent av materialen, säger Risto Pohjanpalo, kommunikationschef vid återvinningsföretaget Kuusakoski.
Liknande kampanjer har testats i flera länder, bland annat i Sverige och i Tyskland. Där har premien inte lika starkt varit bunden till köpet av en ny bil. Men enligt Pohjanpalo är det i Finland uttryckligen tanken att kampanjen ska sporra folk till att ersätta gamla bilar med nya.
Pohjanpalo tycker inte heller att utsläppsgränsen på 120 gram per kilometer är omöjlig. Enligt honom underskrider de flesta normala nya bilar gränsen.
- Bilen ska lämnas till en officiell mottagningspunkt där du får ett skrotningsintyg.
- Både den skrotade och den nya bilen skall vara personbilar.
- Skrotningsintyget och beställningsavtal ska vara daterade 1.7–31.12.2015.
- För köpet av en ny bil kan endast en premie användas.
- Mottagaren av skrotningspremien bör vara ägaren till den skrotade bilen.
- Skrotningspremien kan användas endast för att skaffa en bil vars koldioxidutsläpp är under 120 gram per kilometer.
Pågår ett halvår
För att få premien måste den skrotade bilen vara minst 10 år gammal och det är endast fordonets ägare som kan få rabatten. Dessutom måste den nya bilens beställningskontrakt göras under kampanjtiden och bilen måste registreras innan den 31.1.2016. Datumen är viktiga att komma ihåg eftersom man förlorar premien om man är för sent ute.
Trafiksäkerhetsverket (Trafi) beräknar att kampanjen kommer att generera ungefär 3 000 nya bilköp. Vid föreningen för Finlands bilimportörer förväntar man ändå upp till 10 000 nya köp. Just nu säljs cirka 60 000 nya bilar varje år. Av premien på 1500 euro står Trafi för tusen euro och bilbranschen betalar resterande femhundra euro.
– Trafis budget för kampanjen är tre miljoner euro. Då vår del per bil är tusen euro betyder det att vi kan betala för tretusen skrotbilar. Vi följer hur kampanjen kommer i gång och avgör sedan om ytterligare finansiering behövs, säger Juha Kenraali vid Trafi.
Om kampanjen visar sig vara mer populär än beräknat kan alltså premiepengarna ta slut mitt i. Enligt Kenraali finns det två alternativ om budgeten inte räcker.
– Antingen får vi mera pengar eller så måste kampanjen stoppas. I juli när kampanjen kommit i gång vet vi bättre om den saken.
Nya bilar säkrare
En viktig aspekt i kampanjen är, utöver miljövänligheten, också trafiksäkerhet. Enligt Kenraali måste Finlands gamla bilpark förnyas för att förbättra säkerheten i trafiken.
– Utöver att nya bilar har betydligt mindre utsläpp är de också väldigt mycket säkrare än till exempel tio år gamla bilar, säger han.
Enligt Tapio Koisaari vid trafikförsäkringscentralen är det ljusår mellan nya och gamla bilar då det gäller säkerheten. Centralen har beräknat att 65 procent av olycksriskerna har att göra med bilens egenskaper.
– Då man kraschtestar bilar kan man med bara ögat klart se den enorma skillnaden mellan en ny bil och en bil från 90-talet.
Av dödsfallen i personbilar år 2013 skedde två tredjedelar i bilar som var över tio år gamla om alla skulle ha använt säkerhetsbälte, uppger Koisaari. Han tillägger också att man ska komma ihåg att det körs mycket mera med nyare bilar. I år har hittills var sjätte dödsolycka i trafiken skett i en bil som är i skrotningsålder.
Gratis skrotning
Enligt föreningen Finlands bilimportörer sysselsätter bilbranschen 46 000 personer i Finland. Omsättningen var 20 miljarder euro år 2012. Enligt ordföranden Antti Ruhanen är bilarna i Finland de dyraste i hela EU, vilket främst beror på den hårda beskattningen. Att bilparken är så gamla ser även han som ett stort problem.
– I Europa skrotas bilar i medeltal vid 15 års ålder. I Finland skrotas de först vid 20 års ålder.
Enligt Ruhanen lönar det sig att köpa en ny bil också eftersom beskattningen gynnar bilar med låga utsläpp. Pohjanpalo vid återvinningscentralen tillägger, att inte heller staten har något att förlora.
– Det som staten förlorar i skrotningspremier får den tillbaka med råga i skatteintäkter från nya bilar. Man kan säga att det är en vinn-vinn-situation.
I Finland finns 280 stationer som tar emot bilar för skrotning. Återvinningsstationer med bilpressar finns det sju av i landet. Lättaste sättet att få sin bil skrotad är att på nätet beställa en gratis avhämtning av närmaste skrotföretag. Själva skrotningen är också avgiftsfri, skrotarna täcker utgifterna med värdefulla metaller och reservdelar från den skrotade bilen.