Hantverkare i resebranschen
"Lyx kan köpas för pengar, men ett minne för livet är obetalbart." Det är mottot för reseföretagaren Annika Björkroths avstamp i sitt företag.
1989: telex, tjocka hotellkataloger och handskrivna flygbiljetter. 2015: pålästa och beresta kunder med krav på snabba svar från ett aldrig sinande Internet. Annika Björkroths färd i resegenren har formats av teknikutveckling, men styrts av passionen för upplevelser på nya platser.
Efter skolgång i Nykarleby drog hon i väg till Schweiz för att studera turism, några år senare landade hon i Stockholm och började jobba på resebyrå. Eller landade och landade, varje år lyfter flera flyg med Björkroth ombord. Sambon har fått vänja sig vid att byta hotell var och varannan natt även på privata resor.
– Det gäller att känna in stämning och kvalitet på de platser vi erbjuder. Vi gör regelbundna studieresor i jobbet, men pejlen är på även då jag reser på fritiden, berättar Björkroth.
Björkroth jobbade med reseförsäljning och produktutveckling på några andra företag innan hon tillsammans med kollegan Helena Andrén år 2005 bestämde sig för att starta eget.
– Vi trivdes bättre med att jobba nära kunden.
En lägereld kan attrahera mera än lyxig marmor för den köpstarka kundgrupp vars resor Annikas företag Travel Beyond skräddarsyr. Affärsidén är att utforma individuellt anpassade resor och skapa minnen.
– Vårt jobb är lite som frisörens. Man märker när det funkar, när frisören känner mitt hår och vet vad jag vill ha. På samma sätt lär vi känna våra resenärer och vad vi kan erbjuda just dem. Det är handpåläggning på allt.
Lyxresor
Steget till eget företag blev lättare att ta då Andrén och Björkroth fick kontakt med Unlimited Travel Group, ett investeringsföretag som samlar en portfolio av resebolag med nischade varumärken. I styrelsen satt bland andra finansprofilen och tidigare SAS-chefen Jan Carlzon. Investerarna ville komma in i lyxresebranschen och träffade rätt i erfarna Andrén och Björkroth.
– Unlimited Travel Group finns bakom som en trygghet. Vi får sköta den dagliga verksamheten på vårt vis, så det har passat oss perfekt. I samband med finanskrisen var det bra att ha starka och kloka människor i styrelsen. Det fanns erfaret folk att fråga råd av.
Travel Beyond har gått bra sedan dag ett. De två grundarna har anställt nio arbetskamrater och har en årsomsättning på cirka 8,6 miljoner euro. Inkomsterna kommer från hotellprovisioner och serviceavgifter på flyg. Målgruppen är främst resenärer mellan 45–65 år, många familjer som reser på loven. Hoten är Internet och konjunktursvängningar.
– Våra kunder minskar genast då det är sämre tider. Kunderna påverkas också av Jantelagen, det är inte bra att komma hem med en solbränna mitt i vintern om det är finanskris i landet. Samtidigt är de också de som kommer i gång snabbast när ekonomin vänder.
Feel-good före miljö
Miljötänket har ännu inte slagit igenom i lyxresebranschen. Kundernas välbefinnande är viktigare än att tänka ekologiskt.
– De klimatkompenserar kanske på annat håll. Vi strävar efter att jobba med hotell och besöksmål som är ekocertifierade.
Styrkan hos en researrangör är omvärldsbevakningen och kunskap som den enskilde resenären sällan har tid att samla, hur lättillgänglig den än kan vara på nätet.
– Säg att någon vill åka runt en månad i Afrika. Det pusslet, med 30 rumsnätter, är näst intill omöjligt att lägga själv. För oss är det en rolig utmaning, vi frågar ut kunden vad hen vill ha och hittar just den typens logi och upplevelser i vårt nätverk.
Resebranschen är enligt Björkroth fylld av ad hoc-människor: man tjänar nämligen inte så mycket pengar och man stressar en hel del. Samtidigt finns det många möjligheter för den som är social och nyfiken på världen. För reseföretagaren själv är medicinen mot stressen enkel.
– Min motvikt till jobbet är all slags idrott. Jag gillar att röra på mig och löper, orienterar och cyklar.
Reser gör hon också. Åker längdskidor i Alperna eller sitter vid en lägereld i Afrika.
– Det är inte helt fel med tysta telefoner och barfotalyx på en öde ö heller, säger Björkroth.
Texten är gjord i samarbete med Affärsmagasinet Forum
Resor för eliten. Intill Stureplan i Stockholm tar Annika Björkroth emot sina kunder på lyxreseföretaget Travel Beyond.