Toppmoderna multirollflygplan i stället för Hornet
Startskottet för att sålla fram ersättare till Finlands F/A-18 Hornetplan som blir föråldrade inom ett par decennier avfyrades på torsdagen då försvarsministern Jussi Niinistö (Sannf) fick ta emot en första rapport om hur jaktplansflottan borde förnyas.
Experter från Försvarsministeriet, Huvudstaben och Flygvapnet har nu kommit fram till att Finlands nuvarande jaktplansflotta med plan av typen F/A-18 Hornet, ska ersättas av multifunktionella jaktplan. Det vill säga flygplan som klarar av jakt-, attack- och spaningsuppdrag och under pågående flygning kan ställa om från att bekämpa ett mål på marken till möta ett fientligt plan i luften.
Experterna avråder från att uppdatera Hornetplanen för att ge dem några år till på nacken.
– Det är så pass stora ingrepp som behöver göras att det helt enkelt inte lönar sig. Bland annat skulle man vara tvungen att byta ut själva flygplanskroppen. Vi håller fast vid den ursprungliga tanken att Finlands 62 Hornetplan ska var i bruk i trettio år, säger arbetsgruppens ordförande, pensionerade generalen Lauri Puranen.
Drönare kan inte helt ersätta jaktplan
Experterna rekommenderar också att Hornetplanens efterföljare kompletteras genom att samtidigt höja prestationsförmågan på Finlands luftvärn. Rapportförfattarna tror inte att obemannade drönare, som uppskattas bli allt viktigare i framtida krig, kan göra de nya jaktplanen överflödiga.
– Så vitt vi vet håller inget land på och utvecklar obemannade plan som klarar av luftstrid, säger Puranen.
Försvarsminister Jussi Niinistö tycker att experternas rekommendationer låter förnuftiga.
– I höst fattar vi beslut om att komma i gång med saken. Sedan ber vi att få information om olika plantyper och därefter börjar vi begära offerter.
Då jaktplansaffären framskrider kommer Finland att låta bli att följa den vanliga upphandlingslagstiftningen som slår fast att inget intresserat företag får sidsteppas. Det är fråga om lagen om offentlig försvars- och säkerhetsupphandling som gör det möjligt att med hänvisning till landets säkerhet gå in för en viss plantyp utan att beakta alla hugade säljare.
Det slutliga köpbeslutet kommer att fattas först av nästa regering. Prislappen uppskattas ligga på mellan 6 och 10 miljarder euro men hur staten ska finansiera den rekorddyra affären är ännu öppet.
"Inga medlemsrabatter för Natoländer"
Niinistö ser att det finns samband mellan den Natoutredning som den nya regeringen ska låta göra och jaktplansanskaffningen.
– Förstås kommer vi att beakta Natoutredningen, men såvitt jag vet finns det inga medlemsrabatter för Natoländer.
Det aviserade utökade svensk–finska försvarssamarbetet tvingar inte Finland att välja svenska JAS Gripen menar Niinistö.
– Vi gör som vi tycker bäst. Prestationsförmågan kommer att vara avgörande.
På frågan om ryska jaktplan kan komma på fråga säger Niinistö att det inte är möjligt i och med EU:s sanktioner. Hans inställning till att eventuellt överväga ryska plan den dag sanktionerna upphävs vill han inte sia om.
Under förra valperioden då Niinistö var ordförande för försvarsutskottet i riksdagen kastade han fram möjligheten att överväga två plantyper av olika tillverkare. Helt tycks han inte ha begravt den tanken.
– Vi kommer att vara gifta med amerikansk vapenteknologi de kommande tjugo åren, bland annat via Hornetarnas Jassm-robotar som ska flyttas över till de nya planen då de väl tas i bruk. En möjlig tankelek är dessutom att ha en annan plantyp som skulle servas av Sverige, säger Niinistö.
Stridspiloter provflyger
Överste Petteri Seppälä vid huvudstaben berättar att utvärderingen av plantyperna görs på många olika sätt. En stor del av arbetet går ut på tekniska jämförelser och kalkyler, men jaktplanskandidaterna ska också testflygas av finska stridspiloter.
– Provflygningarna görs för att försäkra sig om att den prestationsförmåga som tillverkaren angett håller streck i verkligheten.
Seppälä som är pilot till utbildningen grämer sig lite över att alla stridspiloters drömuppdrag, att testflyga de nya jaktplanen, går honom förbi:
– Tyvärr var jag för ung för att få vara testpilot då F/A-18 Hornet valdes ut och den här gången är jag för gammal.