Så ser Kulturfondens nya logo ut
Aalto-studeranden Jacob Stewart tog första pris i tävlingen för en ny logo för Svenska kulturfonden. Stewarts logo består av fyra sammanfogade symboler: en glödlampa, ett likhetstecken, ett träd och ett Sankt Hans-kors, den nordiska symbolen för kulturella sevärdheter.
Enligt juryn har logon "ett klart och tydligt symbolspråk som likt dagens mångkulturella samhälle sammanför olika symboler med specifikt egenvärde till en ny intresseväckande helhet, som känns unik och som väl motsvarar fondens värderingar."
Segern gav Jacob Stewarts 2 000 euro och möjligheten att vara med om att arbeta fram Kulturfondens nya visuella identitet, som lanseras i höst.
I tävlingen deltog studerande från Aalto-universitetet och Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad. Andra pris gick till Luka Appelberg (Aalto) och tredje pris till en grupp från Novia, bestående av Jennie Ekholm, Anna Lolax, Jenny Nyman, Josefin Saarenpää och Marina Salanov. Hilla Mäkelä, Mya Rydman och Kaarina Tammisto, alla från Aalto-universitetet, fick hedersomnämnanden.