HS: Företag tar olagliga telefonavgifter
Hundratals företag uppbär olagliga telefonpriser av sina kunder, skriver Helsingin Sanomat. VR ett av de bolag som bryter mot lagen.
Enligt en lag som trädde i kraft för snart ett år sedan får ett företag ta 8,8 cent per minut eller ett pris i enlighet med konsumentens abonnemangavtal när kunderna ringer ett kundbetjäningsnummer.
Helsingin Sanomat skriver att en kund som ringer för att avbeställa en produkt eller reklamerar en defekt produkt kan tvingas att betala tio gånger mer än så.
Konkurrens- och konsumentverket uppger för tidningen att man har försökt informera företagen om lagändringen. Enligt Konsumentförbundet beror en del av företagens verksamhet på okunskap och en del på att de inte bryr sig om att följa lagen.
Enligt HS är VR ett av de bolag som bryter mot lagen. VR:s betalnummer är först på listan över kontaktuppgifter. Längst ner på listan står ett billigare nummer på vilket man till exempel kan göra en avbokning.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1429504375901
http://www.hs.fi/kotimaa/a1429504375901