Två piloter i cockpit kan bli en
USA:s rymdmyndighet NASA utreder om endast en pilot kunde flyga trafikflygplan, i stället för två piloter som är kravet i dag. Enligt luftfartsdirektören Pekka Henttu på Trafiksäkerhetsverket kan det bli verklighet inom 10 år.
Flygkraschen i södra Frankrike som krävde 150 människors liv förra veckan fick det Europeiska flygsäkerhetsverket EASA att ge en ny rekommendation om att piloter inte ska lämnas ensamma i cockpiten. Den långsiktiga trenden inom luftfart går dock mot att en pilot i framtiden kan flyga ensam, med andrepiloten vid markstationen.
NASA och företaget Rockwell Collins bedriver sedan december 2014 inom ramen för den amerikanska luft- och rymdfartsorganisationens program Single Pilot Operation forskning som utreder möjligheten att öka automatiseringen och övervakning av flyg från marken.
Pekka Henttu ser att utvecklingen inom luftfart oundvikligen går mot att allt fler flyg flygs obemannade. Det här gäller enligt honom godstrafik och i det långa loppet även passagerartrafik.
– Att lämna bort den andra piloten från cockpiten är det naturliga första steget i den här utvecklingen, kommenterar han NASA:s mål att kartlägga läget.
– Det här är ett scenario som måste tas på allvar och som kan bli verklighet inom en så kort tid som 10 år, bedömer han.
Henttu betonar att flygsäkerhet måste komma i första hand då man utvecklar framtidens flygtrafik. Det håller Hannu Korhonen, medlem i finska pilotorganisationen Finnish Pilots Association (FPA):s säkerhetskommitté, med om. Korhonen ser däremot inte fram emot ett framtidsscenario med endast en pilot i cockpiten och ökad övervakning från marken. Han betonar fördelarna med två piloter som övervakar varandra och tillsammans har möjlighet att ha bättre kontroll över situationen i luften.
– Man måste forska i och undersöka all eventuell utveckling inom luftfart, men jag motsätter mig det som låter som att ekonomiska motiv ligger som grund för utvecklingen mot endast en pilot i cockpiten. Det viktigaste är flygsäkerheten, säger han.
Pilotbrist ett hot
En underliggande orsak bakom NASA:s utredning är en eventuell framtida brist på piloter. Korhonen medger att bristen på piloter är ett hot inför framtiden.
– Ett problem är att det är svårt att utbilda piloter i reserv inför framtiden, eftersom yrkeskompetensen konstant måste upprätthållas.
Frågor som enligt Korhonen blir aktuella om endast en pilot flyger ett trafikflygplan är att övervakningen och uppföljningen av pilotens hälsotillstånd måste trappas upp och upprätthållandet av en oavbruten kontakt med markstationen försäkras, även om pilotens kapacitet att flyga försämras.
– I grund och botten handlar det även om att man måste ha passagerarnas och allmänhetens förtroende för att kunna flyga med en pilot.
Även Henttu ser enorma utmaningar inför ett framtidsscenario med endast en pilot, inte minst då den automatisering och behov av kommunikationsinfrastruktur mellan markstationen och flygplanet som krävs ökar risken för cyberhot.
Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, konstaterar att Norwegian för närvarande inte funderar på att flyga med endast en pilot, och att knappast något annat flygbolag heller överväger det. I stället är det aktuellt att implementera den senaste rekommendationen om att en pilot aldrig får vara ensam i cockpiten utan att en annan person ur besättningen måste gå in om den ena piloten lämnar den.